Alt du trenger å vite om strøm og batterier
Flere og flere får øynene opp for fricamping og det er kanskje ikke så rart siden man kommer mye tettere på de fantastiske naturopplevelsene. Men hva bør man egentlig tenke over før man fricamper for første gang?
Av Marie Rosenborg Moen
Fricamping er en betegnelse som brukes når man overnatter på et sted som ikke har tilrettelagt strøm eller andre fasiliteter for bobil eller campingvogn. Denne formen for camping er regnet som ferdsel og opphold i naturen, og er derfor regulert av friluftsloven. Du kan finne ut mer om fricamping her.
Mange blir overrasket
Når man camper ute i det fri, er man avhengig av å ha nok strøm på batteriene for å kunne få det kaldt i kjøleskapet, se på TV, lade telefoner og pc, bruke varmesystemet eller ha på lys. For mange er fricamping en av hovedgrunnene til at man skaffet seg bobil, nemlig å kunne reise akkurat dit man vil.
Den erfarne bobilisten og strømeksperten, Øyvind Raaen fra Skandinavisk Batteriimport, sier at strøm er en stor utfordring for mange som har bobil.
- Vi er vant til å ha strøm i kontakten og at det bare er å forsyne seg. Derfor er det mange som blir overrasket over hvor lite strøm man kan bruke. Se for deg at du skal reise til fjells for en langhelg, men så går du tom for strøm etter et eller to døgn. Da får du ikke ladet telefoner eller pc, det blir varmt i kjøleskapet, det blir mørkt og bobilen blir kald. Noe som fører til at man alltid er på leting etter en campingplass hvor det er mulig å få koblet seg til strøm, forteller Raaen.
Hvorfor er det så lite strøm?
Bobiler leveres med ett eller noen ganger to blybatterier i bobilens bodel. Blybatteriet er adskilt fra startbatteriet, slik at man alltid får start selv om man tapper bodelsbatteriet helt ned.
- Disse batteriene kjennetegnes ofte ved at de er blytunge, har kort levetid og at de inneholder lite brukbar energi i forhold til størrelse og tyngde. Man bruker også lang tid på å lade batteriene og de skal helst bare brukes til det er igjen ca. 50% strøm for å få lengst mulig levetid. Derfor egner ikke blybatterier seg godt for deg deg som har lyst til å fricampe. Mange erfarer at blybatteriene fungerer best det første året, men at det gradvis blir svekket . Vi støtter Hymer i deres påstand om at blybatterier i bobil har en gjennomsnittlig levetid på ca. 3 år. Derfor velger mange å bytte ut batteriet etter kun 3 år og det blir fort kostbart, sier Raaen.
Hva er fordelene med lithiumbatteri?
Batterieksperten forteller at lithiumbatterier finnes i mobiltelefoner, elbiler, kameraer, elektriske driller og mye mer.
- Våre Lithiumbatterier er mindre brannfarligere enn blybatterier på grunn av mange lag med sikkerhet. Lithiumkjemien i disse batteriene er ikke den samme som brukes i el-biler, ferjer eller i ståhjulinger. LiFePO4-kjemien som vi benytter den den tryggeste av alle varianter på markedet. Batteriene har også innebygd styringselektronikk som hindrer at de kan skades. Denne strømkilden kjennetegnes også ved at de lettere enn blybatterier. Forlater du en bobil som har et blybatteri med mindre enn 50% strøm igjen, ville batteriet tatt skade av det, men et lithiumbatteri kan brukes mellom 0-100% og har en levetid på minst 10-12 år. Dessuten leveres de med 8 års garanti, forteller Raaen engasjert.
Les mer om fordelene ved litiumbatterier kontra blybatterier her
Hva har du behov for?
Når man skal velge strømløsning, er det lurt å tenke over sin egen bruk. Bruker du bobilen kun om sommeren eller er du en av dem som kjører hele året?
- Hvis man kun bruker bobilen bare om sommeren er det mange som blir fornøyde med et solcellepanel som en enkel oppgradering. Det neste steget er å installere lithiumbatteri i tillegg til solcellepanelet. Et blybatteri varer kanskje et par dager om sommeren og ett døgn når det er kaldere ute. Har du et lithiumbatteri kan du gange det med to og kan stå dobbelt så lenge. Er du glad i å se på TV, ha på mye lys, lade el-sykkel, kamera, pc og telefoner, bruke pustemaskin, føne håret eller trakte kaffe på inverter, bør du ha mer strøm fastslår Øyvind Raaen.
Legg igjen strømkabelen hjemme!
Øyvind Raaen har hatt bobil i 10 år og var ofte frustrert de første årene da han kun hadde vanlige blybatteri installert som standard.
- Det er ingenting som er verre enn å våkne midt på natta i en kald bobil. Da blir det fort mer irritasjon enn kos. Men går du for den største batteripakka med 2 lithiumbatterier og en kraftig dynamo-hurtiglader, kan du som meg la strømkabelen ligge igjen hjemme. Da er det bare å reise på tur og fricampe 3-5 dager, selv om vineteren. Når du kjører videre, lades lithiumbatteriene svært fort opp igjen, sier eksperten fra Skandinavisk Batteriimport.
Raaen forteller videre at hvis man bruker bobilen hele året, er to lithiumbatteri og en dcdc-lader den beste løsningen.
- Om vinteren er ofte solcellepanelet dekket av snø og is og det er i tillegg mindre sol. Dessuten tilbringer de fleste ofte mer tid inne i bobilen og bruker varmesystemet, har på mye lys og bruker Tv-en oftere. Dette fører til et større strømforbruk, sier den aktive bobilisten.
Ønsker du å bruke bobilen hele året rundt? Da burde du få med deg våre gode tips om vintercamping her.
Enkelt forklart!
Synes du det ble for mye informasjon på en gang? Under kan du se video og enkle forklaringer om de ulike løsningene.
Per Vie er en lidenskapelig fricamper!
Den velkjente bobilbloggeren, Per Vie, reiser rundt og blogger fra bybobilen sin. Vie har fått montert SkanBatt lithium batterier med innebygget varme, batterimonitor med blåtann og appstøtte, samt en inverter for å få 230V strøm fra batteriene.
-Som lidenskapelig fricamper er det ekstra gøy å kunne fortelle at jeg ikke har plugget meg på 230 volt en eneste gang i løpet av mine åtte bobiluker denne sommeren. Det mest utrolige er at jeg på det meste bare har brukt 35% av batterikapasiteten. En liten kjøretur, og jeg har hatt fulle batterier igjen, sier Per Vie. Du kan lese mer om dette på bloggen hans her.
På bloggen vår finner du flere reisebrev skrevet av Per Vie. Her kan du lese om en av høstturene hans.
Ekte frihet
Raaen og familien bruker bobilen ofte og hver ferie pleier de å reise dit det er meldt fint vær.
- En typisk vinterferie for oss er å pakke bobilen klar med vann og mat kvelden før og reise dit det er sol. Da camper vi gjerne rett ved et alpint-anlegg og kan ta på oss skiene rett utenfor bobildøra. Da bruker vi bobilen rett og slett som en hytte. Som regel er vi tomme for mat og vann etter 3-4 dager, og da reiser vi ned fra fjellet for å fylle på vann og handle mat.
Det som er helt fantastisk er at når vi har kommet oss på plass ved bakken igjen, er batteriene fulle. Så lenge motoren går lades batteriene takket være dynamo-hurtigladeren. Dette gir en helt ny glede med bobil for det beste med livet på hjul er helt klart friheten. Det er så mange fine steder å stoppe og det er fantastisk at vi kan kjøre dit sola skinner. I motsetning til båt, er ikke vind et problem heller, smiler Raaen lurt
Nedenfor ser du forklart forskjellen på de ulike batteritypene og utstyret vi anbefaler. Ta gjerne kontakt med din nærmeste avdeling for mer informasjon og priser: https://www.ferda.no/avdelinger/