Teknisk informasjon du må vite om din bobil eller campingvogn

Publisert av Marie Rosenborg Moen den 24. februar 2021

Innhold:

  1. Viktig informasjon om gulvvarme i campingvogn og bobil
  2. Vann og toalett i campingvogn og bobil
  3. Viktig informasjon om kjøleskapet i vogna eller bobilen din
  4. Gass i campingvogn og bobil
  5. Dekk og felg på bobil
  6. Batteriproblemer? Sjekk dette
  7. Sikkerhet

 

1. Viktig informasjon om gulvvarme i campingvogn og bobil

Det finnes to forskjellige typer gulvvarme til campingvogn og bobil. Den ene typen er elektrisk og den andre er vannbåren varme, men den mest vanlige er den elektriske gulvvarmen.

Merk deg at gulvvarmen ikke dekker hele gulvet, men kun et begrenset område. I et gulv med tradisjonelle varmekabler er det en tykk støp som gir jevn varme på overflaten. Slik er det ikke i en vogn eller bobil. Så hvis du finner noen kalde plasser i gulvet er det ikke fordi det er noe galt, men fordi at det ikke er varmematter i akkurat dette feltet i gulvet.

 

Tilleggsvarme

Vær derfor klar over at gulvvarmen ikke erstatter annen varmekilde. Gulvvarme er å anse som en tilleggsvarme og er kun ment for gi litt «lunk» i gulvet. Gulvvarmen som benyttes i vogn og bobil kan derfor ikke sammenlignes med tradisjonelle varmekabler du har hjemme. Blant annet er ikke gulvet under gulvvarmen i vogn og bobil like godt isolert som det er i hus og hytte.

 

«Det er viktig at du anser gulvvarmen i vogna eller bobilen som tilleggsvarme, og ikke hovedvarmekilden», sier Christian hos Ferda I Grimstad. Her i videoen kan du se hvordan han bruker varmekamera for å se hvor i gulvet varmemattene ligger.

 

2. Vann og toalett i campingvogn og bobil

BaderomVannsystemer  

Campingvognen kan ha tre vannsystemer; ett til ferskvann, ett til avfallsvann (gråvann) og ett system for toalett som opererer sammen med ferskvann. Vanntank til campingvogn er som regel plassert under en av benkene. Gråvann går i de fleste tilfeller rett ut gjennom gulv til dertil egnet gråvannstank. Denne følger som regel med vognen. Det finnes gråvannstanker og -poser i å få kjøpt hos oss. Toalettsystemet er litt forskjellig fra bobil. Det finnes i tillegg en tank for spylevann som også må ha skyllemiddel.

Bobiler har to vannsystemer, ett ferskvannsystem og ett gråvannsystem. Vann fra vanntanken brukes til spyling av toalettet.

Vanntanken

Vanntanken er noe av det viktigste i en bobil. Rent vann er en kilde til velvære, derfor er rengjøring av vanntank viktig. Vanntanken bør desinfiseres én gang i året.

Bruk spesialmiddel beregnet for dette, som både rengjør og desinfiserer hele vannsystemet. Følg bruksanvisningen nøye.

Kan man drikke vann fra vanntank? Ja, vil noen mene mens andre er skeptiske. Vårt råd er å bruke skjønn og ikke ta noen sjanser. I Norge går det fint å drikke vannet så sant man renser tanken regelmessig, i Europa forøvrig bør en ikke drikke springvann.

Ved bruk av dusj bør man sette vanntemperaturen på 60 grader for å unngå salmonella-faren.
Husk: Tøm vanntanken når du kommer hjem fra tur. Sjekk rør og slanger og ettertrekk slangeklemmer.


Gråvann

Lukt fra gråvannstanken er noe herk. Det er derfor smart å tømme tanken så ofte som mulig. Bakteriene i gråvannstanken formerer seg fort, så bruk bakteriedrepende middel. Det kan også være lurt å skylle gjennom tanken med vann en gang i blant. Tøm gråvannstanken når du kommer hjem fra tur. Sjekk rør og slanger og ettertrekk slangeklemmer. Og husk: Tenk miljø – bruk tømmestasjoner!

 

Vinter og vann

Dersom campingvognen eller bobilen er bygd for vinterforhold, er det viktig å følge fabrikantens anvisninger. På alle vogner og biler bør en sjekke hvor vannrør ligger og ta forholdsregler deretter. Ligger vannledningene inntil yttervegg kan de faktisk fryse i sterk kulde. Det er smart å ha litt  frostvæske i spilltanken og gjerne den miljøvennlige typen som du finner hos de fleste forhandlere.

 

Vinterlagring og vann

Tøm vannsystemet. Åpne alle kraner og blås slik at vannperler i kranene renner ut.
Sjekk vanntank og åpne tappekran for denne. Ikke alle har tappekran (se vogn/bobils instruksjonsbok). Hvis tank og vannledninger inneholder groe eller er skitten, bruk egnet rensemiddel som kjøpes hos forhandler, følg bruksanvisning for denne. Husk skyll godt.
Varmtvann-systemet må også tømmes. VIKTIG: SJEKK INSTRUKSJONSBOK og følg prosedyrene. Det kan fort bli dyrt hvis varmtvannstanken blir ødelagt.


Spillvannstank må tømmes

Toalett-tank tømmes og rengjøres. Smør gummipakning. På campingvogn: tøm spyletanken. 

Se også vårt hjelpesenter/FAQ!

 

3. Viktig informasjon om kjøleskapet i vogna eller bobilen din

Kjøleskap i bobil og campingvogn er av type absorpsjonskjøleskap, som gjør at de skiller seg vesentlig fra de som vi har hjemme. Og for deg som skal på turer i het sommervarme er det ekstra viktig at du vet mest mulig om hvordan kjøleskapet ditt fungerer optimalt.

 

Den største forskjellen i daglig bruk er at et absorpsjonskjøleskap ikke har en kompressor, men virker etter fysiske prinsipper. 

Absorpsjonskjøleskap kjøler ikke ned innholdet, men varmen fra det som settes inn absorberes og ventileres ut bak kjøleskapet. Det vil si at jo mer temperert innhold du setter inn er, jo lengre tid tar det å få kjølt innholdet ned. Veldig greit å vite.

Kjøleskap vognbobil

VIKTIG! Fyller du for mye i kjøleskapet begrenser du sirkulasjonen, og dermed reduseres effekten.

Merk deg dette!

Her er noen helt elementære ting å tenke på når det gjelder absorpsjonskjøleskap:

  • Kjøleskapet må stå i vater/lodd, Bare noen få graders avvik vil påvirke effekten.
  • Kjøleskapet avgir varm luft og trenger tilgang på kjøligere luft. Dersom noe reduserer denne luftstrømmen reduseres effekten betraktelig.
  • Luften innvendig i kjøleskapet må kunne sirkulere. Fyller du for mye i kjøleskapet begrenser du denne sirkulasjonen, og dermed reduseres effekten.
  • Du kan ikke måle temperatur innvendig i et absorpsjonskjøleskap ved å legge inn et termometer!
  • Du oppnår aller best funksjon av ditt absorpsjonskjøleskap ved å sette inn matvarer som allerede er kalde. 
  • Husk også at frysedelen ikke er laget for innfrysning, men for å holde frossen mat fryst.

Noen nyttige tips til slutt...

  • De færreste kjøleskap eller bobiler/campingvogner er konstruert for å brukes på gass under kjøring, og i mange land er dette faktisk forbudt. Se instruksjonsboken for ditt kjøleskap.
  • Ved kjøring skal kjøleskapet brukes på 12V.
  • Kjøleskapet har best virkningsgrad når det brukes på gass.

 

4. Gass i campingvogn og bobil

Gass og elektrisk strøm er energibærerne i bodelen. Her tar vi for oss gass:

I Norge brukes for det meste propan, mens på kontinentet er butan mer vanlig. Butan har en alvorlig ulempe i nordisk klima: Den går ikke over fra flytende form til gass når termometeret kryper ned mot null og er dermed ubrukelig. Propan derimot, går over til gass helt ned mot minus 40.

I flytende form er propan lettere enn butan og er bedre når man har flere apparater i bruk samtidig som er koblet opp mot samme beholder. Men når du kjører på kontinentet, er det en klar fordel at du kan veksle mellom propan og butan.

Både propan og butan er eksplosiv vare. Derfor bør gassanlegg sjekkes ofte. Påfør zalovann på skjøter og overganger og se etter bobler. Propan og butan er tilsatt sterk lukt for at vi skal kjenne lukten. Gassene er tyngre enn luft og vil derfor søke til laveste punkt og renne ut. Derfor er det viktig med lufting under gassflaskene.

Gassbeholdere i Norge er enten metall eller kompositt og finnes i flere størrelser. Vanligst i campingvogn og bobil er 11-kilosflasker. Ha med en fiskevekt slik at du kan veie og se hvor mye gass du har igjen. TARA-vekt er stemplet inn i metallet på beholderen. Noen bobiler har automatisk gassomkobler og varsler inne på panelet når beholderen er tom. Om vinteren kan kondens fryse i koblingene ved tankene; mange fabrikanter har derfor utstyrt gassomkoblerene med varme.

Gassfylling i utlandet kan være vanskelig. EU mangler et felles regelverk for påfyllingsnipler, men det finnes overganger til de fleste typer flasker. Mange bruker lokale flasker ved langtidscamping. Husk at du i noen land må leie flasker og at noen stasjoner kun tar imot visse typer gassflasker.

Husk: Du har kun lov til å ha med to 11-kilos gassflasker i vogn og bobil. Det må brukes spesialslange og denne må ikke være lenger enn 1,5 m. Slangene bør byttes hvert tredje år.

 

5. Dekk og felg på bobil

Riktig lasteindeks 

På bobiler er det viktig og få dekk med riktig lasteindeks. Det brukes dekk med indeks C som er et 8-lags dekk. Disse har større lastekapasistet en personbildekk som har 4 til 6 lag. I og med at bobiler som regel er godt lastet, kan kjøring med feil dekk være direkte livsfarlig. På grunn av at det er 8 lag i C-dekk blir disse noe dyrere enn personbildekk.Viktige data om dekk og felg finnes i vognkortet.

Vinterdekk

Du velger selv om du vil ha piggdekk eller piggfrie dekk, men det er viktig å være klar over at piggdekk er forbudt i mange land og byer på kontinentet.Vinterdekk (piggfrie) er påbudt i Tyskland på vinterføre. Helårsdekk eller M+S (mud and Snow) anbefales ikke på bobil.

 

Mønsterdybde

På biler under 3,5 tonn er kravene til mønsterdybde 1,6 mm. Biler over 3,5 tonn må ha en mønsterdybde på 1,0 mm.

 

Kjettinger

På bobiler over 3,5 tonn er det påbudt med tre kjettinger i bilen. Men dette gjelder kun dersom bobilen benyttes på vinterføre. På bakhjulsdrevet bobil skal to av kjettingene på drivhjul bak og en foran som styrekjetting. På forhjulsdrevet bobil skal to kjettinger foran og en bak.

 

Felger

Mange ønsker lettmetallfelger til bobilen. Pass på at felgen er godkjent og tåler høyere aksellast, samt at dekket passer i hjulbuen. Lettmetallfelger bruker gjerne andre bolter enn standard stålfelger. Husk på å bruke moment-hjultrekker!

 

 

6. Batteriproblemer? Sjekk dette

CTEK SWEDEN utvikler og produserer batteriladere for alle typer blysyrebatterier til både privat og profesjonell bruk. CTEKs uovertrufne innovasjon har satt selskapet i stand til å utvikle avansert teknologi med flere patenterte funksjoner og egenskaper som gjør CTEKs batteriladere og tilbehør unike.

Dingsen på bildet er en D250S DUAL og laderen får sin energi fra DC-kilder som vekselstrømsgeneratorer, solcellepaneler eller vindkraft, og optimerer energien for å møte ladekravene til ulike batterier. Les mer her på CTECs hjemmesider.

 

 

7. Sikkerhet

På store turistplasser kryr det av personer på jakt etter lettjente penger. Når du forlater bobilen, er det derfor viktig at den er godt sikret. En alarm er ofte en god investering, men det er like viktig å gjøre tilgangen til bilen og verdisakene dine så vanskelig som mulig. Pass spesielt på at verdisaker ikke er synlige gjennom vinduer.

 

Alarmer

Det kan være lurt i å investere i en kombinert alarm. NX5 er en slik alarm; den kan bygges ut med utvendige sensorer som varsler når noen beveger seg ca. 1,5 m fra sensorene. Det siste nye er GPS- sporing via internett med mulighet til å «merke» bilen i kartet slik at du blir varslet hvis bilen flyttes. Det finnes mange innretninger på markedet, fra enkle batteridrevne gassalarmer til avanserte systemer. Sjekk ut mulighetene hos oss!


Safe

Det finnes mange forskjellige typer safer for bobil, fra store til små, enkle metallbeholdere som bare har plass til lommebok. Ulempen med små safer er at man nesten ikke får plass til mer enn akkurat lommeboken, fordelen er at den er så liten at den er lett å skjule. For har man safe, er det ofte der tyvene leter først.


Penger, papirer og verdigjenstander

Man kan få seg store overraskelser hvis det viser seg at penger, kort eller andre verdigjenstander blir stjålet eller kommer bort. Her er noen tips for å unngå slike situasjoner:

  • Før du reiser: Ta kopi av alle viktige papirer og hold dem godt adskilt fra de originale. Ta med to passbilder slik at du raskt kan få midlertidig pass e.l.
  • Meld fra til nærmeste politi ved tyveri/innbrudd. Dette er viktig for å få dekket verdigjenstander fra forsikringsselskapet.
  • Hvis bilen har nøkkelkort, ta kopi av dette og ta det med i bilen.

Ellers er det viktig å ikke stoppe og gå ut ved «ulykker». Nøy deg med å ta bilde, kjør så fra situasjonen og ring nødnummer. Arrangerte ulykker forekommer hyppig i mange europeiske land.

 

 

Kategori: Tips og råd

Relaterte artikler