Godt å vite om livet i bobil for deg som gjerne vil kjøre hele vinteren
Med riktig forberedelse kan vinteren være en fantastisk tid å utforske Norge med bobil. Gjør deg kjent med de praktiske hensynene, og husk at komfort og sikkerhet alltid bør komme først. Ta tiden du trenger, vær fleksibel med planen, og nyt den magiske, snødekte verden som venter utenfor døren.
Av Mina Kleppan
• Gjør bobilen vinterklar
• Praktiske forberedelser
• Hvilke merker fungerer best om vinteren?
• Hvilken er den beste varmekilden?
• Vask bobilen ofte om vinteren
Vinterkjøring med bobil krever litt forberedelser og et par ekstra hensyn for å sikre at turen blir både trygg og komfortabel. Her er noen tips fra Christian Fluør hos Ferda i Grimstad om hva du bør tenke på før du legger ut på veien.
- Stadig flere av våre kunder velger å bruke bobilen hele året, sier Christian, og påpeker at bobilene har blitt av så god kvalitet at de aller fleste bobiler av nyere dato fungerer greit ned til 15 minusgrader.
- Å holde varmen er nok ikke problemet i de fleste bobiler, men det er vannet som er utfordringen, sier Christian. - Blir det kaldere enn minus 15, begynner ofte utfordringene med vann i bobilen. Da kan det fort fryse i spillvannstanken, det kan tette seg i dusjen osv. Dette kommer vi tilbake til li et eget punkt.
Gjør bobilen vinterklar
Isolasjon og varme: Bobilens isolasjon og varmeapparat er avgjørende for komforten om vinteren. Sjekk at bobilen er godt isolert – mange bobiler har tilleggsisolering tilpasset vinterbruk. Vurder også ekstra isolasjonsmatter til vinduene, da disse ofte slipper ut endel varme. Husk å kontrollere at varmesystemet fungerer som det skal, og at du har nok gass eller diesel dersom oppvarmingen går på dette.
Vinterdekk: Sørg for å ha gode vinterdekk med riktig mønsterdybde (minimum 3 mm, men gjerne mer). I områder med mye snø kan piggdekk være en fordel, men sjekk lokale regler om piggdekkgebyr.
Snøkjettinger og redskap: Pakk med snøkjettinger, og øv deg på å sette dem på før du trenger det. Ta også med en snøspade, isskrape, og eventuelt litt sand eller kattesand for å gi ekstra grep hvis du skulle sette deg fast.
Praktiske forberedelser
Batterier: Kulde påvirker batteriets levetid, så sørg for at batteriene er fulladet før avreise og vurder å ta med en ekstra strømkilde, som et bærbart batteri.
Vannsystem: Når det gjelder vannsystemet, bør du ikke benytte dette dersom du ikke har en bobil med vinterisolering hvor vannrørene og tankene ligger isolert og oppvarmet. Husk også at vannrør og tanker kan fryse om natten, eller når du forlater bobilen, så du må ha varme på i bilen kontinuerlig dersom det er minsugrader.
Alternativt kan du la være å bruke vannsystemet og ta med vann i kanner på vinterturene. Da slipper du også å tømme alle rørene/kjøre gjennom frostvæske før du parkerer bobilen og den blir stående kaldt igjen etter turen.
Kjøleskap: Mange bobiler har gasskjøleskap, og det kan være lurt å sjekke at dette fungerer optimalt også i kaldt vær. Om det ikke gjør det, kan det være bedre å lagre maten ute i en isolert boks hvor kulden naturlig holder temperaturen nede.
Ventilasjon: Det er lett å tenke at man skal stenge all ventilasjon for å holde varmen, men dette kan føre til kondens og mugg i bobilen. Sørg for god ventilasjon selv om det er kaldt, og tørk bort eventuell kondens for å hindre fuktskader.
Hvilke merker fungerer best om vinteren?
- Carthago og Kabe er helt klart de bobilmerkene som er best egnet for vinterbruk, forteller Christian Fluør. Disse bygger bilene for nordiske vintre, og bygger alt inn i bilene, og har også godt med isolasjon rundt alt som har med vann å gjøre. Og da skal du faktisk opp i kaldere enn 30 minus før du kan få problemer. Alle bobilene fra Carthago og Kabe har dobbelt gulv, men også noen av modellene fra Adria, Knaus, Dethleffs og Rapido. Svært få bybobiler har dobbelt gulv.
Se alternative vinterbobiler her
Men kaldere enn 30 minus, da er det vel mer enn vannet som blir en utfordring?
- Ja, for blir det kaldere enn 30 minus kan det dukke opp andre problemer, som for eksempel å få startet bilen. Noen få bobiler har det man kaller en varmeveksler. Det vil si at en pumpe sørger for at varmen også føres gjennom motorrommet, så motoren blir forvarmet. Da kan du klare deg godt også i relativt ekstrem kulde.
Hva er den beste varmekilden?
- Elektrisk gulvvarme er vanlig på mange bobiler. Biler med doble gulv, der blir hele gulvet varmet opp av Alde eller Truma, forteller Christian. - Jeg vil nok si at Alde vannbåren varme er den mest effektfulle når du vintercamper, fordi du blant annet slipper viftestøy, og det blir jevnere varme hele tiden.
- Fordelen med Truma varmesystem er at den luftbårne varmen gjør det raskere å varme opp bilen. Kombinasjonen med elektrisk varme i gulvet er meget godt egnet for helårsbruk. Men Alde er likevel å foretrekke.
Hva med Webasto kontra gass?
- Fordelen med Webasto er at du ikke trenger å tenke på om du har gass nok, da varmekilden går på diesel. Effekten er omtrent den samme som med gass. Merk at dersom drivstoffilteret eller dysene fryser, kan dieselvarmeren bli ustabil eller slutte å fungere i svært kaldt vær, noe som er viktig å være forberedt på i norske vinterforhold. Å holde drivstoffsystemet frostfritt og rent er derfor viktig for optimal funksjon.
Selv om hovedoppvarmingen skjer via diesel, bruker Webasto-varmere også noe strøm. For lange perioder uten tilgang til ekstern strøm kan det være nødvendig å overvåke batterinivået nøye, ettersom varmeren kan tappe batteriet over tid.
Vær nøye med vask av bobilen om vinteren.
Særlig er det anbefalt å spyle bobilen godt under etter turer på saltede vinterveier. På denne måten reduserer du faren for at det dannes rust under bilen.
Planlegg ruten med vinteren i tankene
• Følg med på værmeldingen og oppdaterte føreforhold langs ruten.
• Planlegg ruten med tanke på tilgjengelige campingplasser eller andre trygge steder hvor du kan parkere. Mange campingplasser stenger om vinteren, men noen tilbyr vinteråpne fasiliteter med tilgang til strøm. Dette kan være praktisk for å holde batteriene ladet og varmeapparatet i gang over natten.
• Vær forberedt på å endre ruten hvis vær eller føreforhold gjør det nødvendig.
Se flere praktiske tips om vintercamping her
- Mange velger også å parkere bobilen på en fast plass om vinteren og bruke den som vinterhytte, kanskje nær et alpinanlegg eller et sted med preparerte skiløyper. Og har du en app kan du fjernstyre varmen i bobilen din, så den er god og varm når du kommer til «hytta», avslutter Christian engasjert, før han tar frem mobilen og setter på varmen på campingvogna han og familien skal reise til nå aldeles straks.
Da er det bare å benytte anledningen til å ønske alle med bobil en god og aktiv bobilvinter!
Få tips om fine vinterturer med bobil her
Ønsker du å komme i kontakt med oss for å få svar på flere spørsmål om vintercamping?
Ta kontakt på ferda.no