Hvilke bobiler er best for vinterbruk?

Publisert av Mina Kleppan den 5. desember 2023

Hvilke bobiler er best for vinterbruk?

Mange ønsker å bruke bobilen hele året, og lurer på hvilken bobil som egner seg best for helårsbruk. Andre lurer på om det blir varmt nok inne i bilen når det er skikkelig kaldt ute? Og hva skjer med vannet?

Vi har bla. snakket med Einar Iversen som har erfaring med vinterbruk med sin bobil, og hørt hva han vil anbefale andre å tenke på.

Innhold:

1. Hvilke bobiler egner seg best for vinterbruk
2. Generell info om varmesystemer
3. Utstyr som er verdt å ha med/ettermontere
4. Nyttige tips fra en erfaren vintercamper

 

Av Mina Kleppan

 

- Alle nyere bobiler har så god kvalitet at de aller fleste fungerer greit ned til 15 minusgrader, sier Fred Karlsen, selger hos Ferda Tønsberg. Men hvis du har et ønske om å bruke bobil hele året - også i de kalde månedene - gir vi deg her litt mer info om de ulike bobilene som vi anbefaler for helårsbruk, slik at du har litt bedre grunnlag for å velge.

Selger hos Ferda

 

Hvilke bobiler egner seg best for vinterbruk?

Carthago

Carthago er helt klart et av de bobilmerkene som er best egnet for vinterbruk. Tekniske innretninger som varmereflekterende vegger, kuldesperre på kritiske punkter, målrettet oppvarming og varmesirkulasjon under hele dobbeltgulvet, sørger for at klimaet i en Carthago er like bra under kalde vinterdager som varme sommerdager. Det er godt med isolasjon rundt alt som har med vannet å gjøre, og vanntanker ligger isolert og oppvarmet i doble gulvet.  Og da skal du faktisk opp i kaldere enn 30 minus før du kan få problemer. 

Les mer om Carthago her

Carthago bobil -interiør

Kaldt ute - lunt og koselig inne i en Carthago.

 

Kabe

Kabe sine bobiler er også bygget for skandinavisk vinterbruk med tanke på isolasjon, ventilasjon og oppvarming.  Kabe bygger alle sine modeller med dobbelt gulv og vannbåren varme (Alde), samt  isolerte tanker. Noen av bilene har også gulvvarme i førerdelen. Helårsfunksjonen er innebygd i konstruksjonen som en integrert del av bilen. Noen av modellene er også utstyrt med en praktisk  uttrekkbar skiboks med varme og belysning.

Kabe er foreløpig den eneste som har en bybobil (KABE Van 690 LB2WD) med tilsvarende vinteregenskaper.

KABE bobil flott vinterbil

Les mer om Kabe og se flere modeller her.

 

Dethleffs

Når det gjelder Dethleffs bobiler har de fleste Truma som standard. Mange vil si at Truma fungerer like godt til vinterbruk, med den fordelen at den varmer opp bilen raskere. Men dersom du heller ønsker det, kan de fleste Dethleffs bobiler bestilles med Alde varmesystem.  (Les mer om de ulike varmesystemene lenger ned i innlegget)

Luksusmodellen Dethleffs Esprit er utstyrt med vintersikkert dobbeltgulv, frostbeskyttet vanninstallasjon og Alde varmesystem, noe som gjør denne bobilen til et godt valg for campingliv i snø og lave temperaturer.  

 

Dethleffs Esprit bobil i vinterfjellet

Les mer om Dethleffs her.

 

Adria

Alle Adria sine bobiler vil gi deg god komfort til normale norske vintre, og kjennetegnes bl.a. for god varmefordeling med sentralvarmesystem enten fra Truma eller Alde.

Adria sine Supreme-modeller har dobbelt gulv og Alde vannbåren varme med Aldre gulvvarme som standard. Disse bilene har et teknisk dobbeltgulv med 13 cm plass under gulvet, for verktøy, isolasjon og lagring.  Bilene er bygget med avanserte isolasjonsmaterialer og et nøye konstruert luftstrømsystem for å sikre komfort. Bilene er testet i et klimakammer med temperaturer fra - 40 til -60 grader og luftfuktighet fra 45% - 80%. 

 

Adria bobil i vinterlandskap og interiør

Les mer om Adria her.

 

Knaus

Alle Knaus sine nye modeller klarer fint vintertemperaturer ned til minus 15 grader.  Velger du en av toppmodellene SUN 700 eller SUN 900 får du bobiler med dobbel isolering i dobbeltbunn som sikrer varme ved de kaldeste temperaturer. Bilene er utstyrt med Alde varme som standard. Her får du også stemningsfull belysning integrert i vegger og møbler og smarte oppbevaringsløsninger, samt svært romslig garasje med god plass til ski eller annet vinterutstyr.

Knaus helintegrert bobil i vinterlandskap

Les mer om Knaus her.

 

Rapido

Rapido har oppvarmet gråvannstank som standard på alle sine alle modeller.  Rapido har også valgt ulike løsninger for å hindre varmetap i sine biler. Rammevinduer, bedre plassering av Truma rør eller Alde konvektorer er med på å forhindre varmetap. Rapido Dinstinction-serien har stoff i taket, og på alle helintegrerte modeller er det mulighet for doble sidevinduer, noe som gir bedre varmeisolasjon (og støyreduksjon). 

Modellene Rapido Distinction I66 og M66 har Alde gulvvarme som standard. Rapido gir mulighet for 2 soners ALDE system ved valg av ALDE Comfort PLUS med temperaturstyring på soverom som ekstrautstyr. 

Gjennomgående dobbeltgulv finnes på disse modellene:  Distinction serie, 80 serie, og M serie. I disse modellene har du behagelig gulvvarme takket være ALDE vannbåren varme i dobbeltgulvet og ALDE oppvarmet gulvmatte i førerhus.

Helintegrert Rapido bobil parkert ved sjøen

Les mer om Rapido her.

 

Hvordan holde varmen i kundegrader?

Christian Fluør hos Ferda i Grimstad har selv erfaring med camping hele året, og har dette å si om vinterkjøring i kalde Norge. Ettermontering av ekstrautstyr kan fungere fint om du ønsker å bruke den bobilen du har, sier Christian. 

Selger hos Ferda

 

- Å holde varmen er ikke problemet i de fleste bobiler, men det er vannet som er utfordringen. Blir det kaldere enn minus 15, da begynner ofte utfordringene med vann i bobilen. Da kan det fort fryse i spillvannstanken, tette seg i dusjen osv., sier Christian.

Jeg har bedt Christian svare på noen spørsmål mange lurer på når det gjelder vinterbruk av bobil.

 

Hva er den beste varmekilden?

- Jeg vil nok si at Alde vannbåren varme er den mest effektfulle når du vintercamper, fordi du blant annet slipper viftestøy, og det blir jevnere og lunere varme hele tiden.  - Fordelen med Truma varmesystem er at den luftbårne varmen gjør det raskere å varme opp bilen.  I kombinasjon med elektrisk varme i gulvet er Truma også godt egnet for helårsbruk.

Men jeg vil nok si at Alde i en kombinasjon med en varmeveksler er å foretrekke. Med Alde og en varmeveksler benyttes varmen fra bilens motor til oppvarming og fremstilling av varmtvann. Varmen kan også kjøres i motsatt retning med en sirkulasjonspumpe på motorsiden og fungerer da som en motorvarmer. Ved stopp skrur du den av, og går så over til å bruke Alde. 

- De fleste moderne bobiler er bygget med isolasjon og varmesystem for å kunne brukes hele året. Elektrisk gulvvarme er vanlig på mange bobiler. I bobiler med doble gulv, der blir hele gulvet varmet opp, enten av Alde eller Truma. 

 

Panel for varmesystem i bobil


- Mange velger også å parkere bobilen på en fast plass om vinteren og bruke den som vinterhytte. Da er det praktisk å ha en app så du kan fjernstyre varmen i bobilen din ved hjelp av mobilen, så den er god og varm når du kommer til «hytta», sier Christian. Fjernstyring finnes selvsagt både til Alde og Truma.

 

Når det er kaldere enn 30 minus, da er det vel mer enn vannet som blir en utfordring?

– Ja, for blir det kaldere enn 30 minus kan det dukke opp andre problemer, som for eksempel å få startet bilen. Da kan det være en fordel å ha en bobil med varmeveksler. Det vil si at en pumpe sørger for at varmen også føres gjennom motorrommet, så motoren blir forvarmet. Ved hjelp av dette kan du klare deg godt også i relativt ekstrem kulde.

 

Hva med Webasto kontra gass?

– Fordelen med Webasto bilvarmer (også kalt parkeringsvarmer), som går på diesel, er at du ikke trenger å tenke på om du har nok gass. Den får strøm fra bilbatteriet, og forbrenner drivstoff fra tanken. Effekten er omtrent den samme som med gass. Du kan enkelt styre bilvarmeren fra din smarttelefonen, samt forhåndsprogrammere tidspunkt når oppvarmingen skal starte.

 

Kan man ettermontere gulvvarmematter?

–Ja,  har du en bobil som ikke er helt optimal for vinterbruk, er det bl.a. mulig å ettermontere løse gulvvarmematter i bobilen. Dette blir ofte en litt synlig løsning, og du bør derfor ha tilpassede gulvtepper for å kunne skjule mattene.

 

Servicemekaniker hos Ferda

Våre dyktige mekanikere kan hjelpe deg med ettermontering av utstyr dersom du ønsker det! Ta kontakt med nærmeste Ferda-avdeling for pris og avtale her.

 

Utstyr som er verdt å ha med / evt. montere for vinterbruk

  • Webasto på motoren
  • Alde-matte foran
  • To stk. lithium-batterier
  • Gass-alarm
  • Truma iNet for fjernstyring av varme (BT og SMS) samt varsling ved feil på varme/gass
  • Tilhengerfeste, primært for sykkelstativ
  • Piggdekk og hurtigkjettinger
  • Gass i stålflasker (2 stk) med duocontrol 

Stålflasker er isolert og egner seg til vinterbruk. Kompositt-flasker er lette og fine til sommerbruk. Men når det blir kaldt, kan de miste trykket. Da får du problemer med tilførselen. Og monter gjerne en duocontrol, som automatisk veksler fra den ene til den andre gassflasken når den første går tom.

 

– I den tiden jeg har hatt bobil har jeg ønsket å bruke bobilen også om vinteren med de muligheter det gir til opplevelser f.eks. på ski. Jeg har hatt mange fine vinterturer med min første bobil, men opplevde litt frostproblemer i vanntank og gråvannstank under lengre opphold i kuldegrader, forteller Einar Iversen.  – Jeg ønsket meg derfor en bobil med enda bedre vinteregenskaper.  Jeg har valgt å kjøpe en Rapido M66, helintegrert bil med dobbelt gulv og Alde-varme, samt ettermontert endel utstyr på en allerede godt utstyrt bobil, forteller Iversen. Nå ser han frem til flere vinterturer med sin nye bobil.

Einar på topptur i vinterkledt landskap

 

Einar Iversen velger ofte å reise til steder der det er gode skiforhold med sin bobil. - Selv er jeg veldig glad i å gå på ski, både langrenn og toppturer, men selv om ikke det er en aktivitet du velger, er det ofte like fint å oppleve Norge med bobil vinterstid som sommerstid, sier Einar.

 

Einars beste tips til uerfarne vintecampere

  1. Lær bilen å kjenne, gjerne med noen mindre «prøveturer» før du legger ut på lengre turer; hvordan virker varmeanlegget, kapasitet/forbruk av strøm og gass
  2. Ha alltid gode dekk, og ta med hurtigkjetting, spade og kost
  3. Stålflasker for gass fungerer best om vinteren
  4. Dersom det er veldig kaldt, og du står tilkoblet strøm, kan du også bruke benytte gass på varmeannlegget (i tillegg til strøm).
  5. Ta ingen sjanser i bakker - kan være utfordrende å komme opp, men også ned igjen. Spesielt om føret endrer seg under oppholdet
  6. Planlegg etterfylling av vann og tømming. Mange av «sommerplassene» er stengt om vinteren.
  7. Hold takventiler fri for snø for sikring av ny oksygentilførselen i bilen.
  8. Fjern snø/is på taket før du kjører etter opphold.

Bobil i vinterlandskap på kvelden

 

Se hvilke campingplasser som er vinteråpne, og få flere tips fra erfarne vintercampere her.

Til slutt vil vi bare benytte anledningen til å ønske alle med bobil en god og aktiv bobilvinter!

 

 

 

 

Kategori: Tips og råd

Relaterte artikler