Veien til Hamningberg - en opplevelse av en annen verden!

Publisert av Per Vie den 12. august 2015

Da jeg kommer til Båtsfjord bestemmer jeg meg for å reise hele runden dagen etter. Først sydover til Tana bru, så nordover forbi Vadsø og Vardø, for så å reise ut og se Hamningberg, som jeg har hørt så mye om. Eller rettere sagt - det er veien til Hamningberg jeg har hørt om. Hvordan bilturen var? Se selv!

Av Per Vie, SommerNorge rundt på 90 dager.
Se filmklipp fra turen ut til Hamningberg lenger ned i artikkelen.

Hamningberg ligger drøye 4 timer og nærmere 30 mils bilkjøring unna Båtsfjord. Men dette tidligere fiskeværet tilhører allikevel Båtsfjord kommune, og det er kun 2 mil som skiller stedene i luftlinje. Kommunegrensene kom jo som kjent lenge før bilveiene, og er jeg i en kommune vil jeg gjerne se hele. Så da tar jeg turen i morgen. Men først Båtsfjord...

Båtsfjord i go'vær - bobilstemning på bryggekanten

Batsfjord:Hamningberg 1

Direkte fra Syltefjord ankommer jeg Båtsfjord i knallvær. Jeg kjører litt rundt, og finner meg etterhvert en plass på Havneparken. Der er det strømtilgang og en plakat som forteller at jeg skal fylle ut et skjema, putte hundre kroner i en konvolutt og legge den i sprekken i postkassa. Enkelt og greit.

Batsfjord:Hamningberg 2

Jeg går en tur i byen, eller tettstedet om du vil, og spør meg frem hvor det er mulig å få seg litt mat. Jeg blir henvist til Båtsfjord Brygge Café & Spiseri, men da jeg kommer dit kvart på fem får jeg beskjed om at de stenger klokka fem! Og dermed er det ikke et matsted å oppdrive i Båtsfjord en sommerettermiddag ved middagstider, annet en kiosken eller hotellet. Men jeg klarer meg bra. Har mat i kjøleskapet. Jeg lager meg middag i eget bobilkjøkken, og nyter kveldsstemningen på brygga der jeg står med bilen...

Batsfjord:Hamningberg 3

Etter en fin natt på brygga drar jeg innom Rådhuset, men ordføreren er på ferie, så jeg rusler over gata til Turistinformasjonen. En hyggelig kar forteller meg at det er mest fugleinteresserte som kommer på besøk, og han sender med meg en brosjyre. Helt ok, og jeg har uansett kost meg i Båtsfjord.

Batsfjord:Hamningberg 4

Idag går turen sydover mot Tana bru...

Batsfjord:Hamningberg 5

...med et makaløst lysshow på himmelen over meg.

Batsfjord:Hamningberg 6

Har aldri opplevd maken til lys som her oppe i Finnmark!

Batsfjord:Hamningberg 7

Og elva Tana blir fotomotiv nok en gang.

Batsfjord:Hamningberg 8

Så bærer det nordover mot Vadsø...

Batsfjord:Hamningberg 9

Og videre mot Vardø...

Batsfjord:Hamningberg 10

Til venstre rett før Vardø, mot Hamningberg...

Veien til Hamningberg - en annen planet...

Batsfjord:Hamningberg 11

Og lite vet jeg om hva som venter meg...

Batsfjord:Hamningberg 13

Batsfjord:Hamningberg 16

Batsfjord:Hamningberg 15

Batsfjord:Hamningberg 18

Batsfjord:Hamningberg 39

Batsfjord:Hamningberg 19

Batsfjord:Hamningberg 41

Hamningberg - med den mest spektakulære ankomstveien jeg noen gang har opplevd. Jeg ser meg litt rundt, og snakker med to karer fra sørpå som også sitter og tar inn inntrykkene. De forteller at Kongeskipet var her for en time siden.
Jeg skjønner at jeg nå er i et tidligere ganske stort og aktivt fiskevær, som en gang i tiden hadde 250 fastboende. Nå er det deres slektninger og andre sommergjester som bruker husene til ferieboliger noen sommeruker hvert år. Og historien forteller også at Hamningberg ble skånet av tyskerne under krigen, så her finnes det hus fra før 1900.

Batsfjord:Hamningberg 40

Jeg reiser tilbake sammen veien, og takk for det! Prøver å summe meg. Skal til Vardø...

Se film fra veien utover til Hamningberg her...

Vardø får besøk av hele Kongefamilien - pluss meg

Batsfjord:Hamningberg 23

Jeg finner meg først en plass mellom et hotell i byen og den videregående skolen. Så flytter jeg meg til arealet på brygga ved siden av Turistinformasjonen. Fin plass med strøm. Jeg går en tur i byen for å bli kjent...

Batsfjord:Hamningberg 24

...og mens jeg rusler på brygga kommer faktisk Kongeskipet. I etterkant har jeg fått høre at det ikke bare er Kongen og Dronningen som kommer på besøk, men barn og barnebarn også.

Batsfjord:Hamningberg 25

Som en grell kontrast til bryggeidyll og Kongeskip er det direkte trist å gå i den jeg får høre er hovedgata i Vardø, og se at lokaler i elendig forfatning står tomme. Så jeg rusler mot hotellet for å få noen tips, og går for å se Heksemuseet...

Heksemuseet - et minnested over heksebrenningen

Batsfjord:Hamningberg 30

Steilneset minnested er et minnesmerke over ofrene for overgrepene under heksebrenningene i Vardø. Monumentet er et samarbeid mellom billedkunstner Louise Bourgeois og arkitekt Peter Zumthor. Vardø er det sted i Norge hvor flest hekser ble dømt og brent på bål. Mellom 1598 og 1692 ble 135 personer anklaget og 91 henrettet som hekser i Finnmark, de aller fleste i Vardø. Mange av disse var av samisk ætt. Monumentet er reist på det stedet hvor hekseofringene skjedde, Steilneset på Vardøya.

Batsfjord:Hamningberg 28

Batsfjord:Hamningberg 31

Ta deg en tur dit når du er i Vardø. Dette er sterke saker, og et enestående minnesmerke.

Jeg går innom festningen i byen på vei tilbake til bilen...

Vardøhus - verdens nordligste festning

Batsfjord:Hamningberg 26

Vardøhus er verdens nordligste festning og har blitt kalt Norges grensepost mot øst. Festningen er et kraftfullt nasjonalt symbol. Under den andre verdenskrig hadde Vardøhus det norske flagget oppe lenger enn noen annen av våre festninger.

På vei tilbake til bilen går jeg innom Nordpolen Pub, som visstnok skal være Nord-Norges eldste. Så er det natta for gamle Vie.

Batsfjord:Hamningberg 32

Idag skal jeg sydover til Vadsø og den årlige Varangerfestivalen...

Varangerfestivalen i Vadsø - snakker om bra timing!

Batsfjord:Hamningberg 36

Jeg finner en plass ved Vadsø Fjordhotell, og tar meg en tur over brua og inn til sentrum. Og her er det fullt folkeliv. Herlig å oppleve, etter nærmest folketomme gater i Båtsfjord og Vardø. Og det skylles kanskje at de er her i Vadsø, alle sammen.

Batsfjord:Hamningberg 34

I et svært telt underholder Bare Egil Band barna, men med en humor som også går rett hjem hos mamma og pappa. Og senere på kvelden runder Bjørn Eidsvåg av en topp ettermiddag og kveld med konsert i Vadsøhallen...

Batsfjord:Hamningberg 35

Eidsvåg er en av min store norske favoritter, og jammen er'n ikke her i Vadsø samtidig med meg. Det fortjente jeg!

Her kan du se filmklipp fra jeg reiser fra Båtsfjord til jeg kommer til Vadsø dagen etter...

I morgen skal jeg til Kirkenes. Farlig nær Russland...

Klikk her og følg reiseruta til Nordkapp!
Klikk her og følg reiseruta fra Nordkapp!