Fem gode kompiser på norgesferie med bobil #reisebrev

Publisert av Marie Rosenborg Moen den 7. juli 2020

Fem gode kompiser på norgesferie med bobil

Skal du på norgesferie i sommer? I dette reisebrevet blir du kjent med fem gode kompiser som har vært på sin første bobiltur. Kanskje du får lyst til å oppleve noe av det samme?

Av Marie Rosenborg Wadahl

DEL 1:  Vi er fem gutter som har vært venner siden barndommen, og alle har vokst opp på østkanten av Oslo. Julian Bach er akkurat ferdig med lærlingtiden i film hos Geelmuyden Kiese. Jørgen Munch Jensen jobber som fotograf hos bilfoto.no. Sondre Nikolaisen Masvie studerer film og  TV ved Westerdals. Olav Evang jobber som innholdsprodusent i byrået Facefirst. Georg Skaugen er musikkprodusent. På fritiden henger vi sammen så og si hele tiden og har beholdt eventyrlysten vi hadde sammen som barn.

DSC01019Ut på eventyr med bobil:  Georg Skaugen, Sondre Masive , Julian Bach, Olav Evang og Jørgen Munch Jensen gledet seg til å reise på tur med bobil.

Det ble bestemt at vi skulle reise på norgesferie, siden utenlandsferien til Portugal ikke ble noe av på grunn av COVID-19. Vi hadde tilgang til noen hytter rundt i Norge via familie, så vi la opp en rute mellom dem og stedene vi ville reise innom. Reiseruta vår var fleksibel, slik at vi kunne være mer spontane underveis.  Vi tenkte at med en bobil ville vi ha frihet til å ta ting på sparket og reise akkurat dit vi ville.  Alle gledet seg til å kunne reise ut på tur, for å oppleve vårt vakre land med bobil.

Reisen startet fra Oslo og deretter reiste vi sørover på E18. Første natta sov vi over ved Julian sin hytte på Hydrostranda ved Langesund. Dagen etter brukte vi på å bade og slappa av i skjærgården.

Da vi våknet neste dag, kjørte vi videre nedover Sørlandskysten og stoppet i Grimstad. Der dro vi innom Ferda Grimstad, siden bobildøra ikke vil åpne seg fra innsiden. Hos Ferda ble døra reparert på ti minutter. Deretter gikk turen videre mot Mandal.  Litt etter kl.17 på kvelden kom vi frem til dagens destinasjon, Mandal Camping ved den flotte stranden Sjøsanden.

Etter en natt på på den idylliske campingplassen i Mandal kjørte vi videre. Vi hadde et lite stopp i Flekkefjord for å spise lunsj. Deretter reiste vi videre til Preikestolen.

Vi var fremme i åtte-tida på kvelden. Tre av oss gikk turen opp og teltet ved Preikestolen mens de andre ble igjen i bobilen og sov på en rasteplass. Vi hadde en flott tur opp til toppen; været var bra, det var deilig å gå på kvelden så vi slapp solsteika midt på dagen, vi fikk med oss både solnedgang og soloppgang og hadde Preikestolen nesten for oss selv.

Det ble tatt en god del bilder på toppen og det var lyst hele natta. Det så nesten ut som at sola bare gjemte seg bak fjellene. i det fjerne. Himmelen hadde en fin gyllen rødfarge hele natta.  Om morgenen kom de to siste opp og så gikk vi ned igjen til bobilen samlet.

Etter en flott opplevelse på Preikestolen kjørte vi videre i retning Hordaland og fulgte riksvei 13. Vi kjørte gjennom frodige daler og forbi vakre fjell. Det ble noen stopp underveis for å ta bilder av bobilen.

På kvelden kom vi fram til Olav sin hytte på Sunde i Kvinnherad kommune. Det var seint, så vi gikk  omtrent rett til sengs.

Neste dag var det strålende vær og vi badet og kjørte båt til sola gikk ned. Vi spiste middag og tilbrakte kvelden ved bobilen, som stod parkert på en idyllisk molo ved hytta.

Fra hytta til Olav på Sunde kjørte vi videre nordover, først langs riksvei 13 forbi Odda, og fra Voss langs E16. Vi ville kjøre innlands for å se så mye fjell som mulig. Om kvelden fant vi en liten plass i nærheten av Nærøyfjorden med fantastisk utsikt der vi parkerte bobilen for natta. Da følte vi virkelig at vi var på roadtrip. Dette var den første kvelden vi sov et sted uten å planlegge hvor vi skulle sove på forhånd, og det var først da vi begynte å kjenne på friheten alle snakker om.

Vi bestemte oss for å holde oss unna campingplasser og hytter den neste uka, og heller oppsøke de vakreste og mest spennende overnattingsstedene vi kunne tenke oss. Neste morgen dro vi av gårde nordover. Målet for dagen var Norangsdalen, hvor Olavs farmor vokste opp. Vi kjørte gjennom Lærdalstunnelen (verdens lengste veitunnel) på formiddagen og stoppet opp for en liten fotoshoot i  tunnellen. Det ble en dag med mye kjøring og mange ferger, men nå var vi virkelig kommet i roadtriphumør og vi nøt hvert sekund av turen.

Det er vel nesten obligatorisk å spise ferske sveler med syltetøy når man tar ferge. Vi ble fort glade i sveler og skuffelsen var derfor stor da vi kom på en ferge som ikke serverte sveler. Men etter mange timer med kjøring kom vi endelig fram til Norangsdalen.  Norangsdalen var i følge Julian «det fineste stedet jeg har sett». Dalen var omringet av høye og majestetiske fjell.

Vi gikk en liten tur for nyte synet av den vakre naturen. Deretter tok vi turen ned til fjorden for å ta oss et kveldsbad. Der og da føltes det ut som at vi hadde hele dalen for oss selv! Vi er heldige som bor i et så vakkert land!

Vi i Ferda gleder oss til å høre mer om turen!

Fikk du lyst til å teste ut livet i bobil?  Sjekk ut Ferda sine fordeler og lær mer om bobil her