Hvordan planlegge bobilferie i Europa

Publisert av Per Vie den 4. juni 2018

Siden Per Vie dro på sin første bobiltur i Europa, har han gjort seg mange erfaringer på veien – også av den dyrekjøpte sorten. Han elsker friheten bobilen gir ham og var i utgangspunktet litt motvillig til å planlegge. Men etter tusenvis av mil, et titalls land og utallige døgn på veien, har Per lært: «Planlegging legger til rette for enda mer frihet og spontanitet!»

«Som en litt sta bobilfersking skjønte jeg ikke at opplevelsen av frihet først får fritt utløp når spontaniteten er godt forberedt. Et interessant paradoks, ikke sant?»

Her får du Pers beste erfaringsbaserte tips for bobilturer i Europa!

Dette er smart å vite før du reiser

Da Per satte kursen nedover i Europa med bobil for første gang, var det litt på måfå. «Jeg hadde ingen peiling på hva som ville møte meg! Og ikke var jeg særlig god til å be om gode råd eller ta imot velmenende tips fra mer erfarne bobilfolk, heller. Men det jeg har lært gjennom 7500 mil med bobil på tre år, er at det er noen grunnleggende ting det er smart å være forberedt på», sier Per. Og forberedelsene starter allerede her – ved at du setter deg inn i disse smarte tipsene fra Per!

italia-tirono-6

Bør jeg planlegge reiseruta?

Det eneste Per hadde planlagt før han reiste på den første Europaturen sin, var reiserute og tidsplan. Han hadde sett seg ut hvilke byer han ville innom og hvor lenge han skulle være hvert sted. Men han hadde glemt å legge inn litt ekstra rom i planen. «Min første erfaring når det gjelder tidsplan og planlagt reiserute fikk jeg allerede i Danmark, da jeg den andre dagen på turen kom til den trivelige, gamle byen Ribe. Jeg likte meg så godt at jeg ble en dag ekstra. Og da jeg et par dager senere kom til den tyske, idylliske småbyen Schleswig, ble jeg så stormforelska i denne lille byperlen at jeg ble der i tre dager i stedet for én, som egentlig var planen. Og dermed lå jeg fire dager etter tidsplanen allerede etter noen få overnattinger!»

England 41-10-2

Har du noe du skal rekke, noen du skal møte eller noe du har planlagt å oppleve på en bestemt dag, bør du legge inn litt slingringsmonn i planen. Dette gir rom for spontaniteten og friheten som Per beskriver – men også tid til å kjøre innom et verksted hvis det skulle skje noe underveis. 

Her er Pers bobilturer rundt i Europa, fra sommeren 2015 til høsten 2017:

Per Vies reiseruter i Europa

«Mitt råd er å lage en grovplan for reisen, men også ta hensyn til at planen med stor sannsynlighet vil sprekke – både når det gjelder tid og kjørelengde. Det er jo nettopp det som er så herlig med friheten i bobil!»

Velg trygge overnattingssteder

Må du egentlig booke plass på campingplassen i forkant? «Stort sett er min erfaring at du ikke trenger å ringe og bestille plass i forkant», sier Per. «Men i høysesongen er det en større sjanse for at du møtes med ‘dessverre, det er fullt!’ – noe jeg opplevde på den italienske rivieraen i juli.»

England 426-1-2

«Vær klar over at det innebærer en mye større risiko å fricampe nedover i Europa enn her hjemme i Norge. Så mitt råd er at du alltid velger trygge plasser for natta!»

Er du i områder du ikke kjenner fra før, kan det altså lønne seg å booke campingplass på forhånd i høysesongen. Og er det allerede fullt på plassen, er det et godt tips å forhøre deg med de ansatte og bobilfolk på stedet om hvor det kan være trygt å fricampe. 

 

 

Kom deg rundt når du har parkert – ta sykkelen og bena fatt!

Har du mest lyst til å sitte utenfor bobilen og bare nyte, eller vil du sykle eller gå fra bilen og inn til byer og tettsteder og komme deg rundt for å oppleve stedet?

Per besøkte ti land og 50 byer på ni uker på den ene Europaturen sin, og han ville oppleve mest mulig på reisen. «Det ble en del overnattinger, og enda flere spaserturer fra campingplassene jeg valgte og inn til byene jeg ville se mer av, hvis jeg ikke tok tog eller buss inn til sentrum. Og det var alltid mye lengre å gå enn jeg trodde på forhånd», sier Per.

Europa rundt i sandaler

«På de ni ukene gjennom Europa gikk jeg 40 mil i de gamle sandalene mine. Jeg gikk 7 km i snitt hver dag. Og du verden, så sprek jeg ble! Jeg har aldri følt meg i bedre form som etter bobilturen rundt i Europa. Så mitt råd er å gå masse og la turen gjøre noe bra for helsa!»

Da han samme høst tok en ekstra europaferie til Italia, tok han med seg el-sykkelen på tur. «Det var kjempepraktisk! Helt frem til el-sykkelen min ble stjålet midt i sentrum av Firenze, selv om den var låst.»

Per anbefaler alle å ha med seg gode sko til all gåingen. «Og for all del, ikke glem en skikkelig solid sykkellås – spesielt hvis du har en kostbar el-sykkel!»

Tilpass tidspunkt for langkjøring etter vær og føreforhold

Hvis du tar turen til Europa på den varmeste tiden av året, må du ta hensyn til sola og temperaturen i bilen. Kanskje du bør ta en etappe på veien tidlig på dagen, før sola står høyest på himmelen, eller sent på kvelden etter sola har gått ned. For det første er det mer behagelig å kjøre langt når det ikke koker i topplokket, og for det andre kan det være at spennende severdigheter du vil ha med deg underveis kun holder åpent på dagtid.

italia-og-hjemover-17

Selv om sola kan ta godt i nedover i Europa, kan mange nyere bobiler stille med behagelig avkjølt luft inne. «Da jeg kom til Madrid en gloheit, vindstille julidag, viste gradestokken 42 grader. Det var allikevel overraskende svalt og godt inne i bilen med den geniale vifta jeg hadde med meg, til tross for at jeg ikke hadde aircondition i selve bodelen. I ekstremvarmen valgte jeg derfor å kjøre videre fra Madrid midt på dagen. Det var rett og slett uholdbart å være utendørs den dagen, og mye bedre å ta noen timer inne i den kjølige bobilen.»

Vær forberedt på bompenger og veiavgifter

Veiavgifter er noe av det du både bør regne med og være forberedt på at du møter på veien. Per visste ikke helt hva han gikk til da han først reiste på Europatur, så han har samlet det viktigste han har lært her – slik at du skal slippe å gå på den samme smellen som ham.

lucca-6

«I min uforstand og motstand mot å planlegge, havnet jeg i noen litt kinkige situasjoner, blant annet i Italia og Frankrike. Så mitt klare råd er å sette deg inn i punktene under!»

Land uten veiavgifter:
Belgia, Luxembourg, Tyskland, Estland, Latvia, Litauen og Finland.

«Men vær obs på at det er miljøsoner med miljøavgift i Tyskland! Det er smart å kjøpe miljøoblater på forhånd hvis du vil kjøre fritt rundt i Tyskland.» 

Avgiftsbelagte veier håndteres enten med oblater (kalles vignett i noen land) eller bompenger.

«Oblater må du ofte kjøpe på bensinstasjoner og klebe på frontruta før du kjører inn på den avgiftsbelagte veien. Har du først kommet deg ut på en betalingsvei uten gyldig oblat, risikerer du straffegebyr.»

Land med veiavgift med oblat:
Tsjekkia, Slovenia, Slovakia, Sveits, Østerrike og Ungarn.

Land med bompenger:
Norge, Frankrike, Spania, Portugal, Italia, Polen, UK, Serbia, Montenegro, Hellas, Bulgaria, Makedonia og Kroatia.

«Bompenger kreves enten inn ved en bomstasjon, sånn som her i Norge, eller ved at du får en billett via automat eller betjening ved innkjøring på veien. Da betaler du enten ved en bomstasjon eller når du kjører av veien. Ofte betaler du da bare for den veistrekningen du har kjørt.»

Viktig å huske på:

  • Husk vognkort – bobiler under 3500 kg betaler som privatbil.
  • Betalingsveier og betalingssteder er godt merket på forhånd.
  • Orienter deg om hvilke kjørespor du skal følge ved betaling og vær obs på eventuell innkjøring og utkjøring.
  • Sørg bestandig for å ha tilstrekkelig med kontanter, mynt eller sedler, som betalingsmiddel.
  • Du kan gjerne betale med kreditt- eller debetkort der dette er mulig. Betalingsmetoden er trygg.
  • Ikke sats på å betale med Autopass. Det virker ikke over alt.
  • Det utgjør ingen forskjell om veien er privat eller offentlig finansiert.

[Info hentet fra bobilportal.no] 

Smarte apper gjør reisen enklere

Per startet den første turen sin helt uten disse hjelpemidlene i lomma, men har prøvd seg frem og funnet ut av hvilke apper som er mest praktiske å ha med seg på veien. Disse tre appene vil han anbefale deg som skal på bobiltur i Europa:

BobilApp
BobilApp«Denne appen hjelper deg å finne nærmeste bobilparkeringer, tømmestasjoner, campingplasser og andre fasiliteter som blant annet LPG-stasjoner og verksteder når du er ute og reiser. Du kan også finne informasjon om fergeruter. I Norge og Sverige kan du til og med finne vinmonopol og systembolag nærmest deg eller ditt bestemmelsessted. Lurt, ikke sant?»

Promobil Mobil Life
Promobil«Appen Promobil Mobil Life er en gratis app som kan brukes med tysk, engelsk, spansk, fransk eller nederlandsk som språk. Spesialiteten til denne appen er å finne bobilparkeringer/stellplasser og forhandlere/verksteder i nærheten, og du bestemmer selv radiusen du vil søke i.»

Archies Camping Guide
Archies «Denne appen har jeg brukt mye. Når jeg nærmer meg en destinasjon går jeg inn på denne appen og ser visuelt hvor campinglassene er i forhold til der jeg er selv. Veldig enkel å bruke.»

GPS-tips til bobilfolket

Per har etter flere turer funnet sin favoritt-GPS for bobilferier i Europa. «Garmin Camper er en navigasjonsløsning som passer perfekt for bobiler og for den som vil ha så mye som mulig ut av turen. Med relevant reiseinformasjon for nye destinasjoner, kontinuerlige oppdateringer om trafikk og førervarsler samt et stort register for campingplassdata, er Camper er godt valg for campingentusiasten!»

Garmin Camper

Det er alltid muligheter for å velge alternative ruter. Per råder oss til å tenke over hva som er målet med turen, før vi velger rute. «GPS-en foreslår ofte et alternativ til veier med bomavgift («toll roads»), og hvilke valg du gjør er avhengig av hensikten med turen. Vil du fort fram, eller vil du oppleve mer av landet du kjører gjennom? Kjør der det passer deg best der og da, og vit at GPS-en alltid hjelper deg i riktig retning igjen.

God tur rundt i Europa!

 

 

Kategori: Tips og råd, Europaturer

Relaterte artikler