Blir det mye reising og hotellovernattinger med jobb i løpet av et år, kan det være en knallidé å bytte ut bil og hotell med en bobil. Med ditt eget kontor og hotell på veien, slipper du både hotellutgifter, inn- og utsjekking, upersonlige hotellrom og å bo i en bag. Du får mer tid til det du skal gjøre – samtidig som du kan ha med deg alt du trenger av jobbutstyr. Er det for godt til å være sant?
Stadig flere oppdager at bobil er en herlig måte å feriere på, men det er langt fra like mange som har oppdaget hvor praktisk den kan være som arbeidsplass. Bobilen fungerer nemlig veldig godt som en egen base for alle arbeidsdøgn du ikke kan sove hjemme hos deg selv. I tillegg til å være både bil og bolig, er det enkelt å legge til rette for et lite kontor – med smart oppbevaring til alt du trenger på turen.
Et eget praktisk hjemmekontor og hjem for alle arbeidsdagene du er på veien – med plass til alt du trenger av utstyr for både jobb og fritid.
Hva bør jeg tenke på hvis jeg skal kjøpe bobil til jobb?
Skal du gå til innkjøp av en bobil som skal brukes i jobbsammenheng, er det noen ting det er viktig å tenke på. «Det er viktig å skille mellom privatpersoner som kjøper bobil som også skal brukes i jobb og bedrifter som skal kjøpe bobil til bruk for ansatte», sier Alexander Rukin, som er advokat i Norges Caravanbransjeforbund. «Kjøper du bobil som privatperson gjelder forbrukerkjøpsloven, men siden bobiler i utgangspunktet er fritidskjøretøy kan det skape noen utfordringer om den blir brukt veldig mye. Bruker du for eksempel bobilen hver dag i jobbsammenheng, kan det dukke opp et spørsmål om bobilen har blitt brukt for mye og om eventuelle slitasjefeil og mangler vil være reklamasjonsberettiget eller ikke.»
«Kjøper du bobil som privatperson, får du fabrikkgaranti på to år og fem års reklamasjonsrett på det meste på bobilen gjennom forbrukerkjøpsloven. I tillegg har du fem års fuktgaranti, så lenge du gjennomfører fukttestene årlig og følger anvisningene rundt dette.» Alexander Rukin, advokat i Norges Caravanbransjeforbund.
«Er det derimot et firma som kjøper bobilen, faller rettighetene fra forbrukerkjøpsloven bort. Da er det kun fabrikkgarantien som gjelder, og du har ikke rett til å påberope deg feil og mangler utover dette. Her anbefaler jeg at det skrives en egen kjøperkontrakt hvor firmaet står som kjøper», sier Rukin.
Hva skal bobilen brukes til?
«Heldigvis er det mange av bobilene som fungerer utmerket i dag. Så hvis et selskap skal kjøpe bobil til bruk i jobb, bør de skrive en egen kontrakt med forhandleren. Det er også viktig å gjøre selgeren oppmerksom på hva bobilen skal brukes til, og hør for eksempel om det er mulig å få noe ekstraservice i den forbindelse. Alt er mulig å regulere gjennom en avtale med forhandleren.»
Ferda-blogger Per Vie jobber frilans – og med bobilen får han en enda friere og mer fleksibel arbeidshverdag.
Selgerne har gjerne god oversikt over hvilke bobiler og kvaliteter som kan egne seg best til akkurat deres behov, og eventuelt hvordan dere kan unngå slitasjeskader på grunn av at bobilen blir brukt i jobb.
Advokaten i Norges Caravanbransjeforbund er ikke i tvil: «Jeg tror det kan være superbra å benytte seg av bobilfordelene i jobb også! Det beror nok på hvilken type næringsvirksomhet man driver, men er du mye borte på jobb – ikke bare i håndverksyrket, men også andre som driver mye bortearbeid – kan det være greit å slippe hoteller og heller ha ditt eget kontor i bobilen. Og hvis du driver med salg, er det genialt å kunne ha med masse kataloger og utstyr i bobilen så du slipper å drasse det med inn og ut og frem og tilbake!»
Vurderer du om jobbreiser og arbeidshverdagen kan bli bedre med bobil som base? Ta kontakt for å høre mer om hva vi kan anbefale akkurat deg og ditt behov!