Bli med på bobiltur til Kroatias Colosseum og et paradis på øya Pag!

Publisert av Per Vie den 29. juni 2019

Endelig til Kroatia! Og det er med ekstra stor forventning jeg reiser fra Slovenia til bobilferielandet mange har sagt så mye pent om. Så kommer Pia med fly til Pula for å bli med meg videre på bobilturen mot Hellas. Kan det bli bedre?

Av Per Vie

Jeg reiser smilende fra Ljubljana. Det har vært en fornøyelse å være gjest i den nydelige byen. Og nå er Globia og jeg på vei til Pula i Kroatia.

Pula 1

Pula 4

Pula 2

Etter to og en halv time er vi fremme på Camping Arena Stoja.

Pula 6

Jeg parkerer bilen rett ved sjøen, selvfølgelig, og tar meg en rusletur for å bli litt kjent. Og det ser lovende ut.

Pula 4B

Det skal vise seg å være en stor campingplass på en egen halvøy.

Pula 8

Og dette er badestranda rett bak bilen min. Jeg tar meg en liten rusletur for å bli kjent. Og jeg liker det jeg ser!

Pula 7

Pula 9

Flybåren samboer ankommer Kroatia kveld!

Det blir kveld her på halvøya, og klokka 21.30 kommer endelig Pia med taxi fra flyplassen. At hun fikk ordnet seg noen fridager, så hun kan bli med meg videre, er fantastisk. Så nå er vi tre, Pia, Globia og meg. I overtall med damer, men skitt au! Bare herlig!

Pula 10

Pula 11

Vår første hele dag i Kroatia er igang, og etter en bedre frokost tar vi turen ut på klippene rundt halvøya. Og selvfølgelig er været praktfullt. Og varmt så det holder.

Pula 12

Pula 13

Pula 14

Pula 6B

Pula 17

Pula 18

Nysgjerrige på Pula by

Utpå ettermiddagen tar vi bussen - rett utenfor innkjøringen til campingplassen - inn til Pula for å titte litt på byen.

Pula 20

Og idet vi går av bussen møter vi romertiden, Pulas triumfbue. Vi rusler innover i smågatene og treffer på denne karen. Det var noe kjent...

Pula 21

Vi kommer ganske raskt til rådhusplassen, der det over 2000 år gamle tempelet står.

Pula 22

Og nå er det folketomt, noe det ikke kommer til å være senere på dagen. Men for et bygg dette tempelet er!

Pula 23

Vi tenker at vi vil ta en matbit her på plassen senere i kveld, og går videre innover i smågatene.

Pula 24

Pula 25

Pula 28

Pula 26

Pula 27

Pula 29

Så dukker det opp en herlig spesialbutikk for lokale edle dråper. Pia får valgets kvaler, og får vel egentlig lyst til å ta med seg hele hylla. Men vi handler med oss en flaske med noe godt med blåbærsmak, før vi møter dette...

Pula 31

Se her! Er vi i Roma?

Vi skjønner etterhvert at dette er et av de største og best bevarte amfiteatrene i Kroatia fra midten av det første århundre f. kr.

Pula 30

Pula 32

Her inne ble 20.000 mennesker underholdt med gladiatorkamper og alt det som var datidens underholdning. Og dette amfiteateret brukes aktivt idag, til fiktive gladiatorkamper, forestillinger og konserter.

Pula 33

Så tar vi turen tilbake til plassen ved Tempelet av Augustus. Og nå er det folkeliv her på rådhusplassen!

Pula 34

Pula 35

Her blir det en middag på oss, akkompagnert av varierende musikkinnslag utover de sene timer fra scenen foran tempelet.

Pula 36

Pula 37

Wow! For et tempel.

Pula 38

Så rusler vi gjennom triumfbuen og tar bussen de tyve minuttene hjem igjen til bobilen.

Pula 39

Det er fullmåne i natt. Og det kjennes!

Senj neste. Og Kroatia overrasker!

Idag skal vi reise videre sørover, og vi peiler oss inn på Senj, en liten landsby rundt to og en halv times kjøretur fra Pula.

Pula 41

Underveis får vi oppleve at Kroatia er så mye mer enn vakre strandklipper og badeliv. For en natur og et landskap Kroatia byr på!

Pula 42

Pula 43

Vi ender opp på Camping Skver.

Pula 45

Og nærmere sjøen er det ikke mulig å komme.

Pula 44

Det viser deg at vi har en bryggerestaurant bare 15 meter unna bobildøra. Dette er jo praktfullt! Men før vi inntar restauranten går vi en tur inn til den lille landsbyen Senj.

Pula 46

Pula 47

Pula 48

Her blir det et par glass med noe leskende, før vi går tilbake til bobilen og gjør oss klare for kveldens middag. Skal bli godt!

Pula 49

Her ser du restauranten, og rett bak den står vi. Vi bestiller en fellesrett bestående av forskjellig type kjøtt.

Pula 50

Og vi får så det holder! Hehe. Det smakte himmelsk. God mat her i Kroatia.

Pula 51

Livet leker, her i Lukovo Beach!

Pula 53

Det blir en natt med mye vind her på bryggekanten, men vi overlever, og kjører videre mot øya Pag.

Pula 71-1

Det er en drøm å kjøre langs denne vakre kysten

Pula 54

Se på dette!

Pula 54B

Pula 55

Pula 56

Etter noen mil med fantastisk natur rundt oss langs veien velger vi å ta fergen over til øya.

Pula 57

Og her på den andre siden får vi se et landskap vi ikke har sett før på våre til nå korte bobiltur i Kroatia. Men over på den andre siden av øya blir det mer frodig. Vi stopper på en svær campingplass med masse folk og ståk og styr. Vi bråbestemmer oss for å bare si takk for oss og finne oss et annet sted. Og på lykke og fromme kjører vi videre nordover på øya.

Auto Kamp Navis på øya Pag. Merk dere navnet!

Skiltet til campingplassen gjør at vi brått svinger av til venstre, og havner her.

Pula 58B

Pula 59

En vidunderlig liten perle av et sted. Store smil tar imot oss, og vi får en fin plass til bobilen noen meter unna vannkanten, selv om vi gjerne skulle stått helt nede ved sjøen.

Pula 60

Dette er så fint! Planen var å være på Pag et døgn, men vi bestemmer oss der og da for å bli to netter her på Auto Kamp Navis. Anbefales, folkens!

Pula 63

Se på dette. Vi har kommet til et stille og rolig paradis.

Pula 61

Pula 62

Etter å ha kost oss på kaféen med bambustak på stranda rusler vi turveien langs havet for å se oss litt rundt. Og en halvtimes rusletur unna bobilen blir vi sittende her for å nyte den vakre solnedgangen. For en dag!

Pula 65

Pula 66

En ny dag her i paradis, og vi bestemmer oss for å gå hele veien langs vannet helt inn til den lille landsbyen Novanja etter morgenkaffen på strandkaféen. Skal være fire kilometer å gå.

Pula 67

Det tar halvannen time, så er vi i den tidligere romerske byen, med bare drøye 3.500 innbyggere.

Pula 68

Pula 69

Pula 70

Etter en knallgod lunsj i den sjarmerende småbyen tar vi fatt på hjemveien i varmen. Fire kilometer er småtteri for oss, men det er allikevel godt å ta en pitstop der vi nøt solnedgangen igår kveld.

Pula 71

Og med væskebalansen på plass rusler vi det siste stykket hjem til campingplassen.

Pula 72

Så er v klare for å innta en godt måltid på den nyeåpnede restauranten her på plassen. Den åpnet faktisk idag! Splitter ny, med andre ord.

Pula 73

Og selvfølgelig smakte maten fortreffelig! Nok en vidunderlig dag her på øya Pag.

Pula 75

Når vi våkner for å pakke sammen og reise er det med tungt hjerte.

Pula 74

Skal vi trille terning til denne denne to år gamle plassen må det bli en sekser. Vi sier takk for oss til trivelige Christian, en av eierne, og kjører litt motvillig videre sørover.

Se film fra første etappe i Kroatia her...

Hvor vi reiser nå? Til historiske Trogir. Der skal vi møte Jamie, Pias sønn, som er på ferie en uke i denne byen som visstnok skal være en liten perle. Nok en. Vi gleder oss!