Syklisten Martin P. Hoff tok med seg sin venn Richard på bobiltur med målsetting om å sykle de mest spektakulære norske sykkelklatringene. Og for en tur det ble!
- Nøkkelen til å få til denne turen var leie av bobil, og Ferda stilte med denne fantastiske bilen, forteller Martin.
- Bobil er genialt til turer som dette...
- Jeg har så vidt vært i en bobil før, for ikke å snakke om å dra på tur i en. Og det hadde faktisk ikke vært mulig å gjennomføre denne turen så effektivt uten bobil, for hadde vi vært avhengige av hotellovernattinger hadde vi ikke rukket halvparten av fjellene en gang. Det hadde også vært mye mer komplisert å planlegge og booke, sier Martin.
Med bobilen kjørte Martin og Richard rett til bakkene, syklet, og kjørte deretter videre. Når gutta ble trøtte stoppet de og la seg til å sove. Enkelt, tidsbesparende og komfortabelt.
- Vi hadde ALLE nødvendige fasiliteter med oss, med dusjen, toalettet, kjøkkenet og kjøpeskapet. Rett og slett imponerende. Jeg visste ikke en gang at det fantes dusjer i bobilene, ler Martin.
For et prosjekt. Og alt på én langhelg!
På tre døgn kjørte Martin og Richard nesten 1.700 km og syklet ni fjell/bakker over 265 km med 10.000 høydemeter!
Bilen de brukte var en Dethleffs Globebus I7. Dette er en bil man kan kjøre med vanlig B-sertifikat inntil 3,5 tonn. Motoren går på diesel, og resten av utstyret går på en kombinasjon av strøm og gass.
- For en langhelgtur som dette hadde vi nok klart oss helt fint uten å koble til ekstern strøm, men det passet seg slik at da vi overnattet i Geiranger tok vi inn på en campingplass, forteller Martin.
- Det beste med bobil? Det er den fleksibiliteten man får. Helt unikt, avslutter Martin, som garantert kommer til å gjennomføre flere turer som dette med bobil.
Her kan du lese mer om turen på sykkelbloggen til Martin.