Hvilken type bobil skal jeg velge?

Publisert av Marie Rosenborg Moen den 15. desember 2012

Før du går til innkjøp av bobil, er det viktig å finne ut av hva slags behov bobilen skal dekke. Skal den kun brukes i feriesammenheng, som weekend-bobil eller også som husstandens bil nr. 2 (eller nr. 1)? Du bør også tenke nøye gjennom hvor stor bobilen skal være og hvor mange sengeplasser den skal ha. Den største feilen mange gjør er at de vil gjerne vil ha en bobil med sengeplasser for barn og barnebarn, mens det i realiteten sjelden er mer enn fire personer som ferierer samtidig ...

Før vi går videre, ønsker vi en gang for alle å avlive myten om at bobiler er en sinke i trafikken: Dagens bobiler har mer enn nok motorkraft og holder lett fartsgrensene på motorveier og i motbakker!

Van/Camper. Også kalt bybobil. Dette er ombygde varebiler, noen har også forhøyet tak.  De er relativt små, lettkjørte og tar seg godt frem i byer og tettbygde strøk. De er også enkle å parkere. I de senere år er de nesten like godt utstyrt som større modeller. Disse populære bobilene er ofte av merke Fiat Ducato eller Mercedes Sprinter og kan lett brukes som bil nr. 1 eller 2.

Alkovebobil. Disse bobilene er basert på chassis fra varebiler hvor kun førerhus er beholdt fra bilprodusent. Alkovemodellene har et overbygg over førerhuset med en stor dobbeltseng. Dette sammen en innredning med f.eks. køyesenger og tilleggssenger, gjør bilen ideell for barnefamilier.De mest brukte chassis er Fiat og Ford, men finnes også på Renault og Iveco.

Delintegrert bobil. Denne modellen eroppbygd som en alkovebil, men har ikke faste senger over førerhuset noe som gjør den lavere og mer strømlinjeformet. Med åpent førerhus mot bodel og svingbare førerstoler blir plassen utnyttet maksimalt. Delintegrert bobil har overnatting fra 2 til 4 personer. En nyhet de senere år er en senkeseng (dobbeltseng) over sittegruppe i tillegg til dobbeltseng (to enkle senger) bak.Dette er markedets mest populære bobil og kan leveres i forskjellige vektklasser. De mest brukte chassis er Fiat, Ford og Renault.

Integrert bobil. Til slutt har vi integrerte bobiler, hvor bobilprodusentene også bygger førerhuset. Dette gir bedre plassutnyttelse og svært varierte innredningsmuligheter. Chassis er Fiat, Ford, Mercedes, Iveco, MAN og Renault. Integrerte bobiler leveres i forskjellige vektklasser.

Planløsninger

Av sengeløsninger finnes fire hovedgrupper: sidestilt dobbeltseng, såkalt «fransk løsning»; tverrstilt dobbeltseng, de fleste med høy seng som gir et romslig lasterom; to enkle senger og midtstilt dobbeltseng («Queen bed»).

Førerkort og vektklasser:

Førerkort klasse B gir deg rett til å kjøre motorvogn med tillatt totalvekt på maks 3500 kg. Du kan maksimalt ha 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen.

Førerkort klasse C1 gir deg rett til å kjøre bil opp til 7500 kg.

Førerkort klasse C gir deg rett til å kjørealt fra og med 7500 kg.

Bobil og vekt

Dette har vært et vanskelig tema i alle år; totalvekt, egenvekt, vekt i kjøreklar stand, akselvekt? Forvirringen har vært stor med tolkningsproblemer hos Veivesenet, importører og forhandlere.

Nå er det kommet nye regler som gjør forvirringen litt mindre: Pr. 15.09. 2012 skal alle bobiler importert til Norge ha COC-godkjenning. (COC = EU Certificate of Conformity). Alle produsenter av bobiler må altså ha et godkjenningspapir (COC) som også oppgir bobilens egenvekt og totalvekt.

Egenvekt og totalvekt oppgitt i COC blir nå de samme som oppgis på vognkortet. Før 15.09. 2012 ble de fleste kjøretøy veid av biltilsynet, også når bobil og vogn ble typegodkjent i Norge.

Dette kan skape litt hodebry. Hvilket utstyr ble bilen COC-godkjent med?  Som regel minst mulig, men i de fleste tilfeller inkluderes fører, en gassbeholder og 90 % dieseltank i egenvekten. En god huskeregel er derfor at alt ekstrautstyr som monteres på en bobil kommer som tilleggsvekt og må plusses på egenvekten.

NB: Kontakt oss gjerne for spørsmål knyttet til dette saksområdet!

 

Kategori: Tips og råd

Relaterte artikler