Europa rundt med bobil på 65 dager sommeren 2016.

I 2016 hadde jeg en ubeskrivelig bobilreise gjennom Europa. Jeg kjørte 1100 mil, reiste gjennom 10 land, bodde på 50 forskjellige steder, og - hold deg fast - jeg gikk 45 mil!

Av Per Vie, Europa 2016.
Se filmklipp og en oppsummering fra hele turen her eller lenger ned i reisebrevet.

Helt utrolig, men skrittelleren forteller at jeg har gått 7 kilometer i gjennomsnitt hver eneste dag de 65 dagene jeg var på tur sommeren 2016. For hvor jeg enn kom med bobilen var det ofte et stykke å gå fra campingplassen hvis jeg ville se nærmeste by eller andre severdigheter. Noen sykkel hadde jeg ikke med meg. Og da jeg endelig kom inn til disse byene ble det alltid noen timers sandalvandring før jeg rusla tilbake til bobilen. Det blir mil av sånt. Og bra kondis. Har aldri følt meg sprekere.

Europa 2016 Sandaler 2

Det har vært en glede å kunne formidle og dele alt fra turen av idylliske, romantiske, kulinariske, emosjonelle og dramatiske opplevelser, med de store forskjellene når det gjelder natur, kultur og arkitektur.

Delft - Amsterdam 24

Det har vært godt å ha med seg min lille kjære reisepartner Globia på turen. Takk for turen, Globia!

Her er en oppsummering fra hele turen...

Fersking på førstegangstur i Europa

Som godt voksen fersking og litt usikker på hva som skulle møte meg må jeg innrømme at det var en stor utfordring å ta fatt på turen rundt i Europa, selv om jeg gjennomførte en tilsvarende tur i 90 dager rundt i hele Norge sommeren 2015 .

Høydepunktene

Å plukke høydepunkter er vrient, da alle stedene jeg besøkte hadde sin særegenhet, Her er noen av stedene og byene som gjorde sterkest inntrykk på meg - med linker til reisebrevene...

Etter at jeg reiste fra den vakre byen Ribe i Danmark tenkte jeg at maken til byidyll kommer jeg ikke til å oppleve igjen...

Ribe 12

Så skulle jeg ikke lenger enn til Schleswig i Tyskland før den første sommerforelskelsen traff meg. Jeg ble i vidunderlige Schleswig i tre dager...

Schleswig 11

Den neste forelskelsen ble Moseldalen, men alle de herlige tettstedene langs elva. Og alt var så fantastisk bra tilrettelagt for oss med bobiler...

Mosel 18

Rothenburg ob der Tauber var også en opplevelse for livet. Konstant gåsehud i flere timer. Som å gå rundt i middelalderen...

Mosel 35

Riva del Garda helt nord i Gardasjøen bergtok meg fullstendig. Jeg stortrivdes, og det ble tre dager der også, med sandalvandring og på lånt sykkel langs strandpromenaden.

Garda 40

Så kom jeg til Lucca, livsnyternes by, og jeg traff min gode venn Linda som var her på ferie i et praktfullt Toscanahus sammen med sin sønn og et vennepar. Enda en by det ble vanskelig å reise fra.

Lucca 33

Da jeg kom til Levanto langs den italienske rivieraen tok jeg turen med toget til de fem byene, også kalt Cinque Terre. Fantastisk! Må oppleves...

Cinque Terre Vernazza 2

Piemonte, Barolo og La Morra – wow! En helt annen verden. Stille og behagelig blant vinranker, vakre vingårder og slott. Og en overraskende konsert med Elton John på parkeringsplassen i den lille byen Barolo med snaue 700 innbyggere! At jeg fikk tak i en billett til konserten var grunnen til at jeg utsatte turen til Nice i to dager. Og takk for det, Elton John...

Barolo - Nice 5

Å komme til Nice ble en sterk opplevelse, bare to dager etter tragedien. Jeg ble i byen i to dager...

Barolo - Nice 29 A

Festningbyen Avignon overrasket med Europas største kulturfestival innenfor murene akkurat da jeg kom dit. For en energi! Kunst, teater, musikk og artisteri i verdensklasse...

Nice - Avignon 56

Den lille fiskerbyen Villajoyosa ble en fargerik og hjertegod opplevelse, og her traff jeg min gode venn Tom som var her på en ukes ferie med familien.

Villajoyosa - Torrevieja 33

I Torrevieja ble det familietreff, med barn, barnebarn og gode venner. De var på ferie her da jeg passerte, og det ble to dager sammen med mange av mine nærmeste. Storkoste meg!

Villajoyosa - Torrevieja 22

Madrid ble også en sterk opplevelse, men dessverre med negativt fortegn. Her ble jeg ranet på åpen gate og fikk heteslag tre timer senere i 40 varmegrader i museumskø. Jeg fikk heldigvis god hjelp, så alt gikk bra...

Madrid - Logrono 5

Da var det godt å komme til Rioja dagen etter, men den vakre naturen, de små pittoreske byene og en rolig og behagelig atmosfære. Og 10 grader svalere. Perfekt etter den glo'heite opplevelsen i Madrid...

Madrid - Logrono 19

Så ble det franske perler på rekke og rad. Biarritz, Bordeaux, La Rochelle, Utah Beach og Honfleur. Sterkt, vakkert, rørende og stemningsfullt. Sommerforelska igjen. Frankrike - merci!

Hundarribia - Bordeaux 17 Hundarribia - Bordeaux 34 Bordeaux - Cancale 17 Utah Beach - Honfleur 11 Utah Beach - Honfleur 56

I Belgia gjorde studentbyen Gent sterkt inntrykk. Gatene i den vakre gamle middelalderbyen var full av fremtid og ungdom...

De Panne - Gent 28

Og i Nederland ble det besøk i småbyen Delft og storbyene Haag og Amsterdam, selv om de to siste byene bare ble snarvisitter.

Delft - Amsterdam 6 Delft - Amsterdam 20

Delft - Amsterdam 23

Danmark og Sønderborg neste. Nesten hjemme!

Sonderborg - Fjallbacka 7

Så nøt jeg noen ettermiddagstimer i København, og dagen etter reiste jeg med båten fra Helsingør til Helsingborg og videre til fantastisk fine Apelviken Camping...

Sonderborg - Fjallbacka 35 Sonderborg - Fjallbacka 40

Siste kvelden før jeg kom hjem ble feiret i idylliske Fjällbacka sammen Merete og Gunnar, et trivelig par fra Oslo som jeg traff på bryggekanten. Bare ett døgn igjen av turen...

Sonderborg - Fjallbacka 44 Sonderborg - Fjallbacka 54

For en tur, og for en opplevelse! Det er vanskelig å fatte og ta innover meg alt jeg har opplevd. Godt jeg har hatt bloggen og reisebrevene så jeg har kunnet dele inntrykkene med dere der ute.

En stor og hjertelig takk til min gode samarbeidspartner Sørlandets Caravansenter som stilte denne praktfulle bybobilen til disposisjon  - en Westfalia Columbus. Bilen har fungert hundre prosent problemfritt. Knallgod å kjøre og god å leve i. Her i "hjemmet" mitt har jeg sovet, spist, jobbet og kost meg helt alene (sammen med Globia) i 65 dager. Og siden dette også har vært mitt kontor og atelier er jeg veldig fornøyd med at bilen var så lys og trivelig innvendig, med sin minimalistiske stil i hvitt og grått. Stilig bil!

Selv på det varmeste, da jeg målte 43 grader ute på campingplassen i Madrid, har det vært behagelig inne i bilen. Jeg har selvfølgelig hatt med meg en god vifte, men er mektig imponert og overrasket over hvor svalt og fint jeg hadde det inne i bilen på de heiteste dagene. På det kaldeste - en natt i Belgia med 10 grader - fyrte jeg opp gulvvarmen, og det ble godt og varmt på noen få minutter.

Mersmak i bøtter og spann!

En ting er helt sikkert - jeg skal snart på tur igjen, for dette er noe jeg vil fortsette med. Min tid som globetrotter er nå, og jeg gleder meg til å fortelle deg om planene mine om litt.

Takk for følget så langt!

Se alle reisebrevene fra turene rundt i Europa i 2016!

Her kan du se kjøreruta sydover.
Her kan du se kjøreruta nordover igjen.