Endelig på tur igjen langs norske vinterveier!

Publisert av Per Vie den 14. desember 2016

Jeg har knapt nok rukket å pakke ut av bobilen fra turen rundt i Italia før jeg svinger ut på veien igjen for å reise til Beitostølen sammen med en god venn. Og det blir enda en knallfin tur langs norske vinterveier, selv om det er overraskende lite med snø på fjellet.

Av Per Vie, Europa 2016, nå til Valdres.
Se filmklipp fra turen til Beitostølen her eller lenger ned i reisebrevet.

Om det er snøfritt, slapseføre, snøstorm eller minus 20 - livet i bobil på vinterstid er helt topp, når jeg først er hjemme i Norge igjen. Og sammen med min gode venn Sten er jeg klar for tur i akkurat passe kaldt vintervær.

Beitostølen neste!

Jeg kjører snøfritt gjennom Nittedalen, innom Jevnaker for å hente Sten, og møter LITT snø i Valdres. Overraskende lite, faktisk.

beito-1

beito-2

Da vi ankommer Beitostølen Hytter & Camping utpå fredagskvelden er det mørkt. Vi finner oss en plass på speilblank is, og rigger oss til for kvelden.

beito-21 beito-19

Min gode venn disker opp med en middag som skaper julestemning – reinsdyrskav med rosenkål og poteter. Juleribba får vente, mens tilbehøret er det ingen grunn til å vente med. Skål! Og god jul!

Lørdagen starter med en deilig frokost, nytrakta kaffe og verdenscup i alpint på Mac'en, før jeg rusler opp i resepsjonen for en liten prat med Nils Dale, som har drevet denne plassen siden 1995.

beito-7 beito-8

beito-5

Nils forteller at enda et nytt sanitærhus er ferdig her på campingplassen. Veldig bra. Han kan også fortelle at han hadde hele 90 bobiler på besøk her i sommer under Trollrock-festivalen. Ellers er plassen åpen hele året.

Så tar vi oss en rusletur opp til Beitostølen sentrum for å titte på livet i alpinbakkene og ellers rundt omkring.

beito-9 beito-10

Det er lite med folk, og mange har sikkert sjekket på forhånd at det er lite med snø, som vi også gjorde. Dessuten er vel dette en av de siste julegavehandlehelgene før jul.

På veggen ved Ola-heisen henger historien om Beitostølen Resort og gründeren Steinar Hovi.

beito-17

Litt av en reise han har hatt, fra han kom til Beitostølen i 1965 til hva dette stedet er idag, med over 2.500 sengeplasser. Her er det hoteller, gjestehus, hytter, puber, restauranter, butikker og vinmonopol. En fullverdig liten "by" her oppe på fjellet, med alt man trenger rett i nærheten.

beito-6 beito-12

Det blir en god og lang tur på oss i et vær som blir stadig bedre, og i skumringstimen besøker vi en kompis på ei hytte i nærheten, før vi rusler ned til Beitostølen igjen og setter oss til bords på Steaks & Bones for en bedre middag. Det blir ingen typisk julemiddag på Sten, Kent og meg, men godt smaker det.

beito-18 beito-20

Etter en herlig biffmiddag setter Sten og jeg oss utenfor bilen og fyrer på ”peisen”. Den sammenleggbare bålpanna Sten har med seg varmer godt.

beito-3

Så vi setter oss inn i bilen og lytter til Valdres Radio, radiostasjonen som har holdt på med sine sjarmerende lokalsendinger siden 1985. Og i alle disse årene på frivillig basis! Ikke mye mainstream og listepop der i gården. "Ska' me sjå..." gikk igjen fra radiostemmen foran hver eneste annonserte låt.

beito-4

Det er søndag formiddag, og tid for hjemreise. Lufta fylles med snø og lyden av geværskudd, og vi rusler ned på skistadion rett nedenfor campingplassen og titter litt på et skiskytterstevne for både jenter og gutter.

Så bærer det hjemover. Nok en knallfin vinterhelg i bobilen er over. Takk for følget, Sten. Det har vært storveis å ha deg med!

beito-22

Se filmen fra turen til Beitostølen her...

Bobil om vinteren? Selvfølgelig! Se mer fra turene forrige vinter her...

langs-vinterveien-per-vie

I fjor startet vintersesongen med en tur til Rakfiskfestivalen i Fagernes. Pia og jeg parkerte faktisk midt i Fagernes sentrum, og fikk med oss både rakfisken og noko godt attåt. Les mer her!

skjermbilde-2015-11-20-kl-04-22-08

Så ble det en tur til Sandefjord fredag 13. november. Glemmer det aldri. Våkna til nyheten om terrorangrepet i Paris på lørdag. Forferdelig! Jeg bodde først på bobilcampen på brygga i Sandefjord, og så på bobilcampen i Moss andre natta. Les mer her!

lillesand-7

Så fikk Pia og jeg med oss tenninga av julegrana i Lillesand. Og vi koste oss med god mat med tilbehør på bryggekanten på Lillesand bobilhavn. Les mer her!

telemark

4. desember reiste jeg til trolsk vinterstemning i Telemark. Og jeg møtte det første skikkelige snøværet da jeg kjørte innover de smale skogsveiene. Her bodde jeg på Groven camping og hyttegrend. Les mer her!

bogstad-1

Så ble det kortreist campingglede på Bogstad Camping. Ikke lange turen hjemmefra, men fantastisk trivelig å både bo og jobbe i den gode og varme bobilen – selv midt i desember. Les mer her!

lillehammer-2

Rett før jul tok Pia og jeg oss en tur til julepynta Lillehammer, og fikk oppleve julegata og julestemningen i den trivelige byen. Her bodde vi på Lillehammer Turistsenter. Les mer her!

hemsedal-12

I midten av januar var vi klare for praktfulle Hemsedal. Råkaldt – 20 minus – men en fantastisk helg i knallfint vintervær med masse snø. Her bodde vi på Elvely Camping den første natta, og på hytta til gode venner neste natt. Les mer her!

krimfestival-14

19. februar går turen til Sørlandet og Lahlums Krimfestival på Bokhotellet Lyngørporten. Her fikk jeg storfint besøk i bobilen av blant annet forfatterne Hans Olav Lahlum, Tom Kristensen og Gunnar Staalesen. Les mer her!

gol-24

Så ble det en liten vinterferietur til Golsfjellet, med masse snø og kalde dager. Og igjen ble det en varm fornøyelse å bo i bilen. Les mer her!

pasketur

Påsken sto for døra, og vi pakket bilen med god påskemat og varmt tøy og reiste først til Strømstad og Lagunen Camping. Så ble det Fredrikstad Bobilhavn og etterhvert også Trabelia Hyttegrend & Camping på Ringebufjellet. Så Golsfjellet og Hallingdalen Feriepark. En spennende og variert påsketurné med alle typer vær, fra spirende vårfornemmelser til full vinter og masse snø. Les mer her!

sverige18

Siste vinterturen med den knallgode bybobilen La Strada gikk til Gøteborg og Lisebergsbyn camping. Og på hjemveien var vi innom idylliske Grebbestad. Dette var siste turen med denne fantastisk fine bobilen. Les mer her!

For en vinter det ble!

Sommerens reiseruter:

Her kan du se reiseruta sydover, del 1.
Her kan du se reiseruta nordover, del 2.