Blogg

- Det viktigste for Ferda som kjede er å heve kundeopplevelsen.

Posted by Per Vie on 05.des.2017 09:08:31

- Det er utrolig mange kompetente folk i Ferda, og jeg gleder meg stort til å være med på å videreutvikle kjeden, sier kjededirektør Leif Terje Hansen, som begynte i jobben i midten av oktober.

Av Per Vie 

Den unge kjedesjefen har nettopp fylt 41 år, bor i Vestby og har to gutter på 13 og 18 år.

- Så nå har vi måttet kjøpe oss bil nummer to, smiler Leif Terje, som selv tar toget fra Vestby og inn til Oslo når han skal på kontoret.

Og det er nettopp her på kontoret i lokalene til Adolfsen-gruppen vi treffes, et kontor han knapt nok er innom, da han stadig er på reisefot for å besøke avdelingene rundt i landet. 

- Det er litt av en bransje du har begynt i, Leif Terje?

- Ja, denne bransjen er virkelig spennende, og jeg ser veldig frem til å være med på å bygge en kjede, sier Leif Terje, som har med seg solid erfaring i sekken.

- Du har bakgrunn fra kjededrift, har jeg skjønt...

- Ja, jeg begynte faktisk mitt arbeidsliv i Esso-kjeden for mange år siden. Og før jeg kom hit til Ferda var jeg tre år i Sunkost-kjeden, først som kjededirektør og så som administrerende, forteller Leif Terje, som ser mange likhetstrekk bransjene imellom, selv om de er vidt forskjellige.

- Hvordan havnet du i Esso-kjeden?

- Planen var å bli forsker og sosialøkonom, men det endte med at jeg fikk meg jobb på Esso-stasjonen på Skøyen, smiler Leif Terje, som forteller at han etterhvert ble daglig leder på forskjellige Esso-stasjoner. Etter noen år med drift av bensinstasjoner kom han seg litt ut i Europa og fikk lære mer om kjededrift.

- Etter årene i Esso jobbet jeg som konsulent, blant annet i et svensk selskap som het Kemetyl. Der drev jeg med såkalt virksomhetsforbedring, som gikk ut på å kartlegge hvordan ting gjøres og hvordan ting kan gjøres enda smartere for å oppnå en enda bedre flyt.

- Hva er ditt inntrykk av Ferda så langt?

- Det er utrolig mye kompetente folk rundt i kjeden, og det er spennende å oppleve forskjellen fra landsdel til landsdel. Så for oss som kjede er det viktig at vi evner å fange opp forskjellene, og tilpasse oss de lokale forutsetningene, samtidig som vi er bevisste på å forsterke kjedetilknytningen.

- Hva tenker du at Ferda skal ha fokus på i fremtiden?

- Det vi skal forsterke er kundeopplevelsen, og der skal vi skille oss ut. Dette er en litt umoden bransje, der kundene til nå har akseptert altfor mye. Derfor kommer det til å være avgjørende at vi jobber etter en struktur som binder hele kjeden sammen, sier Leif Terje, som selv har erfaring fra kundesiden.

- Du har kjørt bobil og campingvogn selv?

- Ja, det har jeg. Vi har leid bobil ved flere anledninger, og da gutta mine var mindre hadde vi campingvogn i fire-fem år. Vi hadde ikke noe særlig greie på det, og vi tenkte at vi måtte ha en ganske stor vogn, så vi kjøpte oss en Hobby 650. Men ingen spurte oss hva vi skulle bruke den til. Vi hadde jo tenkt å reise rundt, og vi skjønte fort at den var i overkant stor. Unge og fulle av pågangsmot hev vi oss ut på veien allikevel, med turer rundt i Norge og til Spania og Frankrike, forteller Leif Terje.

- Da gutta ble større endret behovene seg, så da solgte vi vogna og leide bobil de gangene vi ville på tur. 

- Hva syntes ungene dine om campinglivet?

- Helt topp! De har kun gode minner fra turene våre. I fjor tok jeg med en av gutta mine på en spontantur med privatbilen til Tour de France - med telt. Men der nede var det jo bobiler over alt, så da bestemte vi oss for at neste år skal vi dit med bobil. Da får vi friheten til å bevege oss litt mer rundt, forklarer den entusiastiske kjedesjefen.

- Hva er det morsomste med denne prosessen med Ferda, Leif Terje?

- Det morsomste er kombinasjonen av alle de dyktige folkene i kjeden som har så lyst til å få det til, og meget engasjerte eiere som er ambisiøse på våre vegne. Da er det absolutt ingen begrensninger på hva vi kan få til.

 Se alle våre avdelinger her.

Søk i google

Recent Posts